GERD/Gastritis

גירוי חשמלי מביא לשיפור תסמיני GERD (מתוך הכנס המדעי השנתי מטעם ה-American College of Gastroenterology)

מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך הכנס המדעי השנתי מטעם ה-American College of Gastroenterology, עולה כי בחולים עם GERD (Gastroesophageal Reflux Disease), גירוי חשמלי של הסוגר בוושט התחתון הביא להפחתת החשיפה של הוושט לחומצה והפחתת השימוש בתרופות ממשפחת PPI (Proton Pump Inhibitor). לטיפול לא היו תופעות לוואי או סיבוכים במערכת העיכול.

לדברי החוקרים, הטיפול מציע אפשרות לחולים שנטלו טיפול ב-PPI ללא-תועלת או באלו המבקשים להפסיק את הטיפול התרופתי בשל תופעות לוואי. הם מציינים כי בתקופת הזמן הקצרה, הגירוי החשמלי הביא לשיפור הלחץ בסוגר הוושט התחתון ובערכי pH בוושט, וכן הביא להקלה בתסמינים בחולים עם GERD.

החוקרים ערכו מחקר פיילוט בתווית-פתוחה, להערכת היעילות של הטיפול במשך שנה אחת. הם כללו חולים עם לפחות תגובה חלקית לטיפול ב-PPI ואיכות חיים בריאותית על-רקע GERD, ללא טיפול ב-PPI, של למעלה מ-20, ערכי pH בוושט במהלך 24 שעות של פחות מ-4.0 במשך לפחות 5% מהזמן, בקע סרעפתי עד 3 ס”מ, ודלקת וושט של פחות מדרגה D לפי סיווג Los Angeles Classification.

לחולים הושתלו אלקטרודות ביפולארית וכן EndoStim (Implantable Pulse Generator) באמצעות לפרוסקופיה. הטיפול בגירוי חשמל ניתן ב-20 הרץ, 200 מיקרו-שניות, 3-8 מיליאמפר בשלושים דקות; ניתנו 6-12 מחזורי טיפול. הערכת החולים התבססה על שאלוני GERD-HRQL, יומני תסמינים,שאלון SF-12 (Short Form Health Survey) ובדיקות pH של הוושט.

מבין 25 חולים מטופלים, בגיל ממוצע של 53 שנים, 23 נכנסו לתקופת ההארכה של המחקר במשך שנתיים והשלימו 12 חודשי הערכה. לאחר 12 חודשים, החולים דיווחו על שיפור בחציון מדד GERD-HRQL, בהשוואה לאלו שטופלו ב-PPI (9 לעומת 2) ואלו שלא טופלו בתרופות (23.5 לעומת 2). כמו כן, חל שיפור בחציון החשיפה של הוושט הדיסטאלי לחומצה (10.1 לעומת 3.1, P<0.001), כאשר ב-77% מהחולים נרשמה ירידה של לפחות 50% או נרמול של החשיפה לחומצה בוושט הדיסטאלי.

למעט חולה אחד, כל החולים הפסיקו את הטיפול הקבוע ב-PPI. החוקרים לא זיהו סיבוכים לא-צפויים הקשורים להשתלה או לגירוי. לא תועדו מקרים של דיספגיה ומנומטריה לא הדגימה הפרעה בבליעה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במהלך תקופה של 12 חודשים, הם הצליחו להביא להפסקת הטיפול ב-PPI ולהפחית משמעותית את החשיפה של הוושט לחומצה ולהביא לריפוי של דלקת הוושט עם מעט מאוד תופעות לוואי.

מתוך הכנס המדעי השנתי מטעם ה-American College of Gastroenterology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה