Head and Neck Cancer

איבוד ראייה פתאומי שלאחריו רזולוציה בלתי מוסברת בחולה עם קרצינומה נזופרינגיאלית (BMC Opthalmol)

איבוד ראייה פתאומי במקרי nasopharyngeal carcinoma הינו נדיר, ויכול להיגרם על ידי היסטריה, אוטם קורטיקלי, או אוטם דו צדדי של עורקי הרשתית.

רופאים אנגליים מתארים מקרה של אישה בת 49, עם איבוד ראייה מוחלט שהחל 18 שעות טרם קבלתה. התסמין הנלווה היחיד שתואר היה גודש אפי בן 6 שבועות, שלא הגיב לטיפול בסטרואידים.

בדיקה גילתה אישונים מורחבים וקבועים, וחוסר בהחזר ישיר או קונסנסואלי. הרשתית היתה תקינה, ולא נמצאו סימנים למעורבות עצבים קרניאלים.

בדיקת CT הדגימה גוש נזופרינגיאלי בקוטר 60 מ”מ, מגובה בסיס הגולגולת לגובה C2, עם חדירה לסינוס הספנואידלי הימני, לסינוס המקסילרי השמאלי, ולחללי האף בשני הצדדים.

עקב חשש לזיהום, החולה טופלה בדקסמתזון תוך ורידית (16 מ”ג) עם אוגמנטין (1.2 ג’), וכן בהידרוקורטיזון תוך ורידית (200 מ”ג כל 4 שעות). החולה עברה ניתוח וניקוז דחוף של הסינוסים.

ביום השלישי לאחר הניתוח, נרשם שיפור פתאומי בחדות הראייה של החולה ל- 6/12, ותגובות האישונים חזרו לתקין. יום לאחר מכן חדות הראייה הגיעה ל- 5/6.

הדמיות CT ו- MRI לא הדגימו מעורבות של העצב או התצלובת (chiasm) האופטיים. בדיקה היסטולוגית של הגוש גילתה high-grade non-Hodgkin’s lymphoma, והחולה החלה בטיפול כימותרפי.

הסיבה לעיוורון הפתאומי באישה זו נותרה בלתי ברורה. יתכן כי הטיפול בסטרואידים הביא להפחתת אפקט המסה של הגידול או הבצקת, כותבים המחברים.


BMC Ophthalmol 2004 Mar 16;4:1:2.

לידיעה ב- Doctors Guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה