Liver Cancer

טיפול קרינתי לכבד משפר הישרדות במקרים של חולים עם ממאירות כבד קשה לטיפול (מתוך כנס ה-ASTRO)

מנתונים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Society for Radiation Therapy עולה כי בקרב חולים עם ממאירות כבד מתקדמת, בפרט בנוכחות חדירה מאקרווסקולארית, קרינה סטריאוטקטית (SBRT) הובילה לשיפור הישרדות החולים כאשר ניתנה בשילוב עם טיפול סיסטמי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי במקרים של סרטן כבד לא-נתיח או מקרים בהם שאינם ניתנים לטיפול באמצעות אבלציה תרמית או טיפול אזורי, הטיפול המקובל הוא טיפול סיסטמי. בתקופה בה נערך המחקר, הטיפול המומלץ היה Sorafenib, מעכב טירוזין קינאז, אך לאחר פרסום מחקר IMbrave 150 בשנת 2021, הטיפול שזכה להעדפה ע”י אונקולוגים רבים הוא במשלב Atezolizumab עם Bevaciuzmab.

במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את היעילות של משלב SBRT עם Sorafenib. מדגם המחקר כלל 177 חולים עם סרטן כבד מתקדם-מקומית, אשר חולקו באקראי לקבלת Sorafenib כל 12 שעות או SBRT במינון של 27.5-50 Gy בחמש פרקציות, לאחר מכן ניתן Sorafenib במינון 200 מ”ג כל 12 שעות למשך ארבעה שבועות ובהמשך Sorafenib במינון 400 מ”ג כל 12 שעות.

הגיל החציוני של המשתתפים במחקר עמד על 66 שנים, 85% היו גברים, ב-74% הייתה עדות לחדירה מאקרווסקולארית. המחקר כלל חולים עם גידולים מתקדמים-מקומית בקוטר כולל של עד 20 ס”מ או מקבץ גידולי של עד 20 ס”מ, כמו גם חולים עם גרורות בגודל עד 3 ס”מ.

לאחר חציון מעקב של 13.2 חודשים, חציון ההישרדות עמד על 15.8 חודשים עם הטיפול המשולב, בהשוואה ל-12.3 חודשים בזרוע הטיפול ב-Sorafenib (יחס סיכון של 0.77, P=0.055). לאחר ניתוח רב-משתני, הטיפול המשולב לווה בתוצאות הישרדות כוללת טובות יותר (יחס סיכון של 0.72, p=0.042).

חציון ההישרדות ללא-התקדמות עמד על 9.2 חודשים עם הטיפול המשולב, בהשוואה ל-5.5 חודשים עם Sorafenib בלבד (יחס סיכון של 0.55, p=0.0001). לאחר 24 חודשים, 17% מהחולים בזרוע הטיפול המשולב ו-7% מאלו בזרוע הטיפול ב-Sorafenib נותרו ללא התקדמות. חציון הזמן עד להתקדמות עמד על 18.5 חודשים עם הטיפול המשולב ועל 9.5 חודשים עם Sorafenib בלבד (יחס סיכון של 0.69, P=0.034). תדירות אירועים חריגים הייתה דומה בשתי הקבוצות.

החוקרים מדווחים כי ההישרדות הכוללת טובה יותר מהצפוי ומרשימה אפילו בעידן של מחקרים להערכת טיפולים אימונותרפיים.

 

מתוך כנס ה-ASTRO

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה