Osteoporosis

תרופות אנאבוליות יעילות יותר מביספוספנטים במניעת שברים קליניים ושברי חוליות (BMJ)

במאמר שפורסם בכתב העת The BMJ מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה תועלת למגוון טיפולים כנגד אוסטיאופורוזיס בנשים לאחר-מנופאוזה למניעת שברי חוליות ושברים קליניים. טיפול בתרופות אנאבוליות היה יעיל יותר מביספוספנטים במניעת שברי חוליות ושברים קליניים, ללא תלות במדדי סיכון התחלתיים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להשוות את התועלת של טיפולים כנגד אוסטיאופורוזיס, כולל תרופות אנאבוליות, Abaloparatide ו-Romosozumab (איבניטי) להפחתת הסיכון לשברים בנשים לאחר-מנופאוזה ולהבין טוב יותר את ההשפעות של טיפול בתרופות כנגד אוסטיאופורוזיס על הסיכון לשברים על-פי גורמי הסיכון ההתחלתיים.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי Medline, Embase ו-Cochrane Library לזיהוי מחקרים אקראיים ומבוקרים שפורסמו בין תחילת ינואר בשנת 1996 ועד 24 בנובמבר בשנת 2021 להערכת ההשפעה של ביספוספנטים, Denosumab (פרוליה), תכשירי SERM, אגוניסטים לקולטן להורמון פאראתירואיד ו-Romosozumab, בהשוואה לפלסבו או טיפול פעיל אחר.

הסקירה כללה נתונים מ-69 מחקרים עם למעלה מ-80,000 משתתפים.

באשר לשברים קליניים, מהתוצאות עולה השפעה מגנה של ביספוספנטים, אגוניסטים לקולטן להורמון פאראתירואיד ו-Romosozumab לעומת פלסבו. בהשוואה לאגוניסטים לקולטן להורמון פאראתירואיד, טיפול בביספוספנטים היה פחות יעיל בהפחתת שברים קליניים (יחס סיכויים של 1.49, רווח בר-סמך 95% של 1.12-2.00). בהשוואה לאגוניסטים לקולטן להורמון פאראתירואיד ו-Romosozumab, טיפול ב-Denosumab היה פחות יעיל בהפחתת שברים קליניים (יחס סיכויים של 1.85, רווח בר-סמך 95% של 1.18-2.92 עם Denosumab לעומת אגוניסטים להורמון פאראתירואיד ויחס סיכויים של 1.56, רווח בר-סמך 95% של 1.02-2.39 עם Denosumab לעומת Romosozumab).

החוקרים זיהו השפעה של כלל הטיפולים על שברי חוליות לעומת פלסבו.

בהשוואות לעומת טיפול פעיל, טיפול ב-Denosumab, אגוניסטים לקולטן להורמון פאראתירואיד ו-Romosozumab היו יעילים יותר מטיפול פומי בביספוספנטים במניעת שברי חוליות.

מדדי סיכון התחלתיים לא השפיעו על ההשפעה של כלל הטיפולים, למעט טיפולים נוגדי-ספיגה שהדגימו ירידה גדולה יותר בשברים קליניים לעומת פלסבו עם עליה בגיל ממוצע. דרגת הוודאות בהערכת ההשפעה של הטיפולים על כלל התוצאים הייתה בינונית-עד-נמוכה, בעיקר בשל מגבלות הנוגעות לדיווח.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על התועלת של מגוון תרופות כנגד אוסטיאופורוזיס כנגד שברי חוליות ושברים קליניים בנשים לאחר-מנופאוזה. היתרון של טיפול בתרופות אנאבוליות לעומת ביספוספנטים מעיד כי אין הוכחה קלינית התומכת בהגבלת השימוש בטיפול אנאבולי לחולים בסיכון גבוה מאוד לשברים.

BMJ,  Mar 18, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה