Osteoporosis

ההשפעה האדטיבית של תוספי ויטמין K וביספוספנטים על הסיכון לשברים בנשים עם אוסטיאופורוזיס לאחר-מנופאוזה (Arch Osteoporos)

במאמר שפורסם בכתב העת Archives of Osteoporosis מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי להוספת ויטמין K1 לטיפול פומי בביספוספנטים עם סידן ו/או וויטמין D בנשים עם אוסטיאופורוזיס לאחר-מנופאוזה השפעה מתונה על גיאומטריה של הירך.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חלק מהמחקרים הקליניים הציעו כי ויטמין K עשוי למנוע אובדן עצם ולהפחית את הסיכון לשברים. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון אם לתוספי וויטמין K השפעה אדטיבית על צפיפות העצם, גיאומטריה של העצם וסמני שחלוף עצם בנשים לאחר-מנופאוזה עם אוסטיאופורוזיס ורמות תת-אופטימליות של וויטמין D, אשר טופלו בביספוספנטים, סידן ו/או וויטמין D.

מדגם המחקר כלל 105 נשים בגילאי 68.7 שנים עם אוסטיאופורוזיס לאחר-מנופאוזה וריכוז ויטמין K1 בדם של עד 0.4 מק”ג/ליטר. המשתתפות חולקו באקראי לשלוש זרועות טיפוח: וויטמין K1 (1 מ”ג/יום), וויטמין K2 (45 מ”ג/יום) או פלסבו, אשר ניתנו למשך 18 חודשים. כל הנשים נטלו ביספוספנטים, סידן ו/או וויטמין D.

החוקרים השלימו הערכת צפיפות עצם, גיאומטריה של הירך, מדדי מבנה ירך וסמני שחלוף עצם. תוספי וויטמין K1 או K2 נבחנו אל מול פלסבו.

מהנתונים עולה כי שינויים בצפיפות עצם בכלל ירך, צוואר ירך ועמ”ש מותני וסמני שחלוף עצם לא היו שונים משמעותית לאחר וויטמין K1 או וויטמין K2, בהשוואה לפלסבו. מניתוח לפי-פרוטוקול עלו הבדלים משמעותיים בחלק ממדדי מבנה הירך באזור בין הטרוכנטרים (שינוי קוטר תוך-קורטיקאלי של 1.5% בזרוע הפלסבו, 1.02- בזרוע וויטמין K1, p=0.04) ובשאפט הירך, הן בקוטר חיצוני/תת-פריאוסטלי (שינוי של 1.78% בזרוע הפלסבו ושל 0.46% בזרוע הטיפול בוויטמין K1, p=0.04) והן בשטח חתך (שינוי של 1.47% בזרוע הפלסבו ושינוי של 1.02%- עם וויטמין K1, p=0.03).

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לאשר את תוצאות המחקר ואת ההשפעה האדטיבית של תוספי ויטמין K לטיפול פומי בביספוספנטים בנשים עם אוסטיאופורוזיס לאחר-מנופאוזה.

Arch Osteoporos. 2023 Jun 20

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה