Pancreatic Cancer

האם אולטרהסאונד ממוקד בעוצמה גבוהה טוב לטיפול בסרטן הלבלב? (Radiology)

ממחקר חדש עולה כי High-Intensity Focused Ultrasound (HIFU) בטוח ומתאים לטיפול בסרטן לבלב מתקדם. הטכניקה הוצגה לאחרונה בבריטניה, יפן, דרום קוריאה ומלזיה, והתוצאות קיבלו אישוש נוסף לבטיחות ויעילות HIFU.

החוקרים בחנו את הטיפול ב-HIFU ב-8 חולים הסובלים מסרטן לבלב בשלב-מתקדם.

אנרגיה של אולטרה-סאונד למטרות טיפול מיוצרת באמצעות מתמר בקוטר 12 ס”מ, באורך 135 מ”מ, הפועל ב-0.8MHz. החולים מורדמים במהלך הטיפול.

בכל המטופלים חלה הקלה בכאב תוך 24-48 שעות, ובמהלך תקופת המעקב נצפתה רגרסיה בולטת של הנגעים שטופלו.

ב-3 מבין 5 המטופלים שעברו MRI עם חומר ניגוד, התפתח נמק קרישתי באזור שטופל. הרגרסיה של הגידול בכל המטופלים נעה בטווח 20-70% (ממוצע של 49.4%).

4 חולים נפטרו לאחר זמן חציון של 11 חודשים מתחילת הטיפול. 4 שרדו עד 16 חודשים לאחר HIFU. זמן החציון להישרדות עמד על 11.25 חודשים.

לדברי החוקרים, תוצאות המחקר מעודדות מאד מאחר שמרבית חולי סרטן לבלב סובלים מגידול שאינו ניתן לכריתה ולאור העובדה שאין טיפול יעיל המשפר את סיכויי ההישרדות. לדבריהם, יש לשקול HIFU עבור מרבית החולים בסרטן לבלב, הן למטרות ריפוי והן למטרות הקלה.

במקרים בהם הגידול קרוב מאוד לצינורות המרה או גידול שחוסם את דרכי המרה, ניתן להציב תומכנים אנדוסקופיים בכדי למנוע נזק של HIFU לצינורות המרה. עם זאת, פלישה של הגידול לתריסריון מהווה התווית-נגד ל-HIFU, מאחר שהפרוצדורה עלולה לגרום פרפורציה בתריסריון.

החוקרים עובדים על הכנת מחקר חדש שיבוצע במדינות אירופאיות (איטליה, גרמניה ובריטניה), בהם שכיחות גבוהה של סרטן לבלב.

Radiology 2005;236:1034-1040.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה