pharmacology

תכנית חינוכית הכוללת ביקורי בית עשויה לצמצם את מספר החמרות האסתמה בילדים ולשפר את ההיענות לטיפול (מתוך Pediatrics)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון דצמבר 2009 של ה-Pediatrics עולה כי תכנית חינוכית הכוללת ביקורי בית, שמטרתה ללמד ילדים עם אסתמה מספר גישות בסיסיות לזיהוי מוקדם של תסמינים ושיפור השימוש התרופות, עשויה להוביל לצמצום מספר החמרות המחלה ומספר הביקורים לחדר המיון.

החוקרים כותבים כי לאחר השוואה של מספר גישות לשיפור השליטה באסתמה בקרב ילדים, נמצא כי מספר צעדים פשוטים עשויים לחולל שיפור משמעותי. לדבריהם, חשוב להסביר לילדים באופן סדיר על מחלתם, כולל הדגמה ביתית של השימוש במשאפים, ועריכת דיון משפחתי בנוגע לחשיבות הביקורים הסדירים אצל רופא הילדים. תכנית לחינוך על אסתמה צריכה להיות מותאמת אישית לכל ילד, ולכלול הסבר על התרופות שיש ליטול כל יום, פעולות בהן יש לנקוט כשמופיעים התסמינים, וסימנים לכך שיש לפנות לקבלת טיפול מיידי.

המחקר כלל 250 ילדים חולי אסתמה ממוצא אפריקאי-אמריקאי המתגוררים בעיר, אשר פנו לחדר המיון בשל התקף אסתמה. החוקרים השוו את היעילות של 3 גישות שונות, וביצעו פגישות מעקב לאחר 6, 12 ו-18 חודשים. בקבוצה הראשונה ניתן לילדים טיפול רגיל, שכלל עלון הסבר המכיל מידע בסיסי על אסתמה. לילדים ב-2 הקבוצות הנוספות נערכו ביקורי בית חינוכיים על אסתמה, כשבקבוצה אחת ניתן הסבר בלבד, ובשנייה ניתן הסבר וכן משוב על נטילת התרופות והדרכה כיצד לשפר את ההיענות לטיפול. בקבוצה השלישית עקבו החוקרים אחר ההיענות לטיפול באמצעות מכשיר שהוצמד למשאף של הילד ותיעד כל שימוש בו.

מתוצאות המחקר עולה כי בילדים בקבוצת החינוך הביתי שכלל ניטור של הטיפול התרופתי, נצפו 15% פחות ביקורים בחדר המיון, בהשוואה לילדים בקבוצת הטיפול הרגיל. החוקרים מוסיפים כי בילדים שקיבלו חינוך ביתי על אסתמה נצפה שיעור גבוה ב-52% של החלפת משאפי הקורטיקוסטרואידים בחדשים.

בהשוואה לילדים בקבוצת הטיפול הרגיל, ילדים בקבוצות החינוך הביתי דיווחו על פחות תסמינים בכל חודש. החוקרים מדווחים כי בילדים בקבוצת הטיפול הרגיל נצפו 12% יותר ביקורים בחדר המיון וכן שימוש גבוה ב-17% בקורטיקוסטרואידים פומיים, בהשוואה לילדים ב-2 הקבוצות האחרות.

הם מציינים כי לא נמצאה יעילות נוספת לניטור הטיפול התרופתי, מעבר ליעילות של ביקורי הבית החינוכיים, וכמו כן כי לא נצפה הבדל מובהק במספר האשפוזים בבית החולים בין 3 הקבוצות.

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי תכנית חינוכית הכוללת ביקורי בית עשויה להוביל לשיפור במצבם של ילדים חולי אסתמה.

Pediatrics. 2009;124(6):1513-21.

לידיעה ב-DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה