pharmacology

תגובה ירודה לטיפול ב-Clopidogrel בחולים עם אי-ספיקת כליות כרונית (מתוך American Journal of Cardiology)

חוקרים מקוריאה מצאו כי אי-ספיקת כליות כרונית מפחיתה את תגובתיות הטסיות ל- Clopidogrel (פלויקס). יתרה מזאת, העלאת מינון Clopidogrel אינה מביאה לשיפור תגובתיות הטסיות בחולים אלו.

במאמר שפורסם ב-American Journal of Cardiology החוקרים מעלים את האפשרות כי המנגנונים לפגיעה בתפקוד הטסיות בחולים עם אי-ספיקת כליות כרונית כוללים עליה בקצב תחלופת טסיות, זמינות ביולוגית ירודה, דוגמת הפרעות בספיגה או במעבר תרופות, והפרעות קרישה.

החוקרים השוו את תגובתיות הטסיות ל- Clopidogrel לאחר צנתור כלילי או התערבות בכלי דם כליליים או פריפריים בחולים עם ובלי אי-ספיקת כליות כרונית. כל החולים בקבוצת החולים עם אי-ספיקת כליות כרונית היו גברים, פרט לשניים. הגיל הממוצע של המשתתפים הללו עמד על כ-60 שנים.

23 החולים עם תפקוד כלייתי תקין טופלו ב- Clopidogrel במינון 75 מ”ג ביום. 36 החולים עם אי-ספיקת כליות כרונית חולקו באקראי לטיפול ב- Clopidogrel במינון 75 מ”ג או 150 מ”ג, ביום.

לאחר ארבעה שבועות, נלקחו דגימות דם להערכת אגרגציה של טסיות.

עיכוב הטסיות הממוצע עמד על 35.2% בקרב אלו עם תפקוד כלייתי תקין, 21.3% באלו עם אי-ספיקת כליות תחת טיפול ב- Clopidogrel במינן 75 מ”ג, ו-23.4% באלו שטופלו ב- Clopidogrel במינון 150 מ”ג (p=0.026). הערכים המקבילים של אגרגציית טסיות במבחני P2Y12 עמדו על 239.9, 308.7 ו-302.7 (p=0.013).

לא תועדו הבדלים מובהקים בין המדדים בשתי קבוצות החולים עם אי-ספיקת כליות כרונית.

החוקרים מציינים כי תפקוד כלייתי ירוד הוא גורם סיכון לתרומבוזיס של תומכנים משחררי-תרופה. הם מדגישים כי עמידות ל- Clopidogrel היא מנגנון אפשרי חשוב לשכיחות הגבוהה של תרומבוזיס של התומכן בחולים עם אי-ספיקת כליות כרונית.

לסיכום, מהממצאים עולה כי יש להשתמש בזהירות בתומכנים משחררי-תרופה בחולים עם אי-ספיקת כליות כרונית. החוקרים מזהירים כי המחקר היה קטן, משתנים אחרים פרט לתגובתיות טסיות לא נחקרו וכי לא ניתן להכליל את התוצאות על נשים.

Am J Cardiol2009;104:1292-1295

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה