Smoking Related Disorders

ההשפעה של הפסקת עישון על הפרוגנוזה של חולים עם ממאירות תאי קשקש בראש וצוואר (Cancer)

במאמר שפורסם בכתב העת Cancer מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הפסקת עישון לפני אבחנה של ממאירות קשקשית של הראש והצוואר לוותה בשיעורים נמוכים יותר של תמותה מכל-סיבה ותמותה מסיבה ספציפית, אך לא תוארו הבדלים בשיעורי תמותה שאינם עקב מחלה ממארת. הפסקת עישון ארוכת-טווח לוותה בשיעורי הישרדות כוללת והישרדות ספציפית עקב הממאירות שהיו גבוהים יותר משמעותית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שימוש בטבק הינו גורם סיכון מג’ורי להתפתחות ממאירות תאי קשקש של ראש וצוואר. עם זאת, אין מידע רב אודות החשיבות הפרוגנוסטית של הפסקת עישון ולכן החוקרים ביקשו לבחון אם הפסקת עישון ומשך הימנעות מעישון מלווים בשיפור הישרדות כוללת והישרדות משנית לממאירות.

החוקרים אספו נתונים קליניים ודמוגרפיים, כמו גם נתונים אודות הרגלי עישון של חולים עם אבחנה של ממאירות קשקשית של ראש וצוואר ב-Princess Margaret Cancer Center בין השנים 2006-2019. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין הפסקת עישון ובין משך הימנעות מעישון ובין שיעורי התמותה מכל-סיבה ושיעורי תמותה עקב ממאירות קשקשית של ראש וצוואר או תמותה שאינה על-רקע ממאירות.

מדגם המחקר כלל 2,482 חולים עם ממאירות קשקשית של ראש וצוואר, מהם 841 מעשנים לשעבר ו-931 מעשנים פעילים.

מהנתונים עולה כי בקרב מעשנים לשעבר תועד סיכון מופחת לתמותה מכל-סיבה, בהשוואה למעשנים פעילים (יחס סיכון מתוקן של 0.71, רווח בר-סמך 95% של 0.58-0.87). בהשוואה למעשנים פעילים, בקרב 615 מעשנים לשעבר שהפסיקו לעשן למעלה מ-10 שנים לפני האבחנה תועד השיפור הגדול ביותר בהישרדות הכוללת (יחס סיכון מתוקן של 0.72, רווח בר-סמך 95% של 0.56-0.93).

לאחר חמש שנים, שיעורי התמותה הספציפיים לממאירות קשקשית של ראש וצוואר עמדו על 16.8% ושיעורי התמותה שאינם עקב ממאירות עמדו על 9.4%.

בקרב מעשנים לשעבר (יחס סיכון מתוקן של 0.71, רווח בר-סמך 95% של 0.54-0.95) תועדו שיעורים נמוכים יותר של תמותה ספציפית לממאירות ראש וצוואר, בהשוואה למעשנים פעילים, אך לא תועדו הבדלים בשיעורי התמותה שאינה עקב מחלה ממארת.

הפסקת עישון למשך למעלה מעשר שנים לוותה בשיעורים נמוכים יותר של תמותה ספציפית עקב ממאירות ראש וצוואר, בהשוואה לעישון פעיל (יחס סיכון מתוקן של 0.64, רווח בר-סמך 95% של 0.46-0.91). הפסקת עישון לפרק זמן ארוך יותר נקשר בקשר מובהק סטטיסטית עם שיעורים נמוכים יותר של תמותה מכל-סיבה ותמותה ספציפית עקב ממאירות קשקשית של ראש וצוואר בחולים שקיבלו טיפול קרינתי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על היתרון הפרוגנוסטי של הפסקת עישון בחולים עם אבחנה של ממאירות קשקשית של ראש וצוואר, עם יתרון גדול יותר להפסקת עישון ארוכת-טווח.

Cancer, Jan 18, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה