Transfusion

הישרדות חולים לאחר עירוי כדוריות דם אדומות אינה תלויה במין או מגדר תורם הדם (N Engl J Med)

למין או מגדר תורם כדוריות דם אדומות אין השפעה משמעותית על תוצאות ההישרדות בקרב החולים שקיבלו את מנות הדם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת The New England Journal of Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הציעו כי בחולים שקיבלו כדוריות דם אדומות מנשים שתרמו דם תועדו שיעורי הישרדות נמוכים יותר, בהשוואה לאלו שקיבלו מנות דם מגברים, אך אין עדויות רבות בנושא.

החוקרים השלימו מחקר רב-מרכזי, כפל-סמיות, בשם Trial Assessing Donor Sex on Recipient Mortality, אשר כלל 8,719 חולים מאושפזים (גיל חציוני של 69 שנים), שחולקו באקראי לקבלת מנות כדוריות דם אדומות שנתרמו ע”י גברים (5,190 חולים) או ע”י נשים (3,529 חולים).

מרבית החולים (79.9%) קיבלו את מנת הדם הראשונה במהלך האשפוז ומהם, 2,942 (42.2%) חולים אושפזו קודם לכן במחלקה כירורגית.

ריכוז ההמוגלובין ההתחלתי לפני העירוי הראשון עמד על 79.5 גרם/ליטר בקרב אלו שקיבלו תרומת דם מנשים ובקבוצה זו קיבלו החולים בממוצע 5.4 יחידות מנות כדוריות דם אדומות, בעוד שבקרב אלו שקיבלו מנות דם שנתרמו ע”י גברים מספר מנות כדוריות דם אדומות עמד בממוצע על 5.1 יחידות.

הישרדות החולים הייתה התוצא העיקרי.

במהלך המחקר, 1,712 חולים שקיבלו תרומת דם מגברים ו-1,141 חולים שקיבלו תרומת דם מנשים הלכו לעולמם (יחס סיכון מתוקן לתמותה של 0.98, רווח בר-סמך 95% של 0.91-1.06). החוקרים לא זיהו הבדלים בין הקבוצות בהערכת התוצאים המשניים, אם כי זוהתה היארעות גבוהה יותר של זיהומי MRSA בקרב אלו שקיבלו מנות דם מנשים (יחס סיכון של 2.0, רווח בר-סמך 95% של 1.15-3.46).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מאשרים כי אין מקום לשנות את נהלי תרומות דם או דפוסי הפעולה של בנקי דם, מאחר שאין תועלת קלינית לקבלת מנות דם שנתרמו ע”י גברים, בהשוואה למנות דם שנתרמו ע”י נשים.

N Engl J Med, April 13, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה