Urology Other

האם התכשיר Filbanserin שכשל כנוגד דיכאון עשוי להועיל כטיפול בהפרעות בתפקוד המיני בנשים? (מתוך כנס European Society for Sexual Medicine)

מאת ד”ר בן פודה שקד 

                              

ממספר מחקרים חדשים אשר הוצגו בכנס השנתי ה-12 של ה-European Society for Sexual Medicine עולה כי התרופה נוגדת הדיכאון Filbanserin, אשר לא צלחה יתר על המידה בטיפול בדיכאון, עשויה להועיל בתחום אחר ולא צפוי. החוקרים שעומדים מאחורי ארבעה מחקרים קליניים כאלו הופתעו לגלות, כי כאשר ביקשו לאסוף חזרה בתום מחקריהם את הטבליות בהן לא נעשה שימוש, חלק מהנשים לא רצו להחזירן- וזאת בשל תופעה בלתי צפויה של שיפור בחיי המין.

עד מהרה, החברה שפיתחה את התרופה ביקשה לבחון שמא עשויה התרופה האמורה לעשות לנשים את מה שהתכשיר Sildenafil (ויאגרה) עושה עבור גברים. על פי מידע העולה ממחקרים בשלב III שפורסמו בכנס, יתכן ואכן זה יהיה המקרה, והתרופה עשויה להיות הראשונה שתוכח כיעילה לטיפול בחשק מיני ירוד בקרב נשים.

מומחה בתחום הגניקולוגיה מציין כי מחקרים אלו היו הראשונים שבחנו תרופה הפועלת על המוח לשם הגברת החשק המיני בקרב נשים המדווחות על חשק ירוד. בעוד שויאגרה משפיעה על איבר המטרה, הוא מדגיש, התכשיר Filbanserin פועל על המוח. לדבריו, נתונים אלו משנים בצורה דרמטית את האופן בו אנו מבינים חשק מיני ירוד בקרב נשים, אשר הוגדר בעבר כ-Hypoactive sexual desire disorder (HSDD), מאחר והם מראים כי אגוניסט לנוירוטרנסמיטר עשוי לשנות את החשק בנשים.

המומחה מסביר כי Filbanserin לא היה מוצלח כתרופה נוגדת דיכאון, אולם חוקרים חדי אבחנה שמו לב כי הוא מגביר את החשק המיני בקרב חיות מעבדה וכן באדם. לפיכך, ביקשו לערוך מספר מחקרים קליניים, ונראה בשלב זה כי הנשים אשר נטלו אותו בהתוויה של HSDD אכן דיווחו על שיפור משמעותי בחשק המיני, ועל חוויות מיניות משביעות רצון.

התוצאות המשולבות של מחקרים אלו מראים כי Filbanserin הניתן במינון של 100 מ”ג הינו יעיל ונסבל היטב כטיפול ב-HSDD בנשים לפני גיל המעבר, מסכמים החוקרים. ארבעת המחקרים האמורים נערכו בארצות הברית, קנדה ואירופה, ומכונים DAHLIA, DAISY, ORCHID ו-VIOLET. יחד, המחקרים הללו כוללים סך של 1,946 נשים בגילאי 18 שנים ומעלה.

החוקרים מסבירים כי הנבדקות הוקצו אקראית לקבל Filbanserin או לחילופין תרופת דמה למשך 24 שבועות, עם ארבעה שבועות של מדידות בסיסיות בתחילת המחקר וארבעה שבועות נוספים של מעקב בתום הטיפול בסופו. בתחילה נבדקו במחקרים ארבעה מינונים שונים הנעים בין 50 ו-100 מ”ג של התרופה, אולם רק המינון של 100 מ”ג הוכח כיעיל, כך שהמחקר שבדק מינון נמוך מכך לא נכלל בדו”ח הסופי שהוצג בכנס.

החוקרים מסבירים כי טיפול ב-Filbanserin במינון 100 מ”ג ליום לפני השינה הגביר את מספר האירועים המיניים המספקים (Satisfying Sexual Events, SSE) שדווחו, הגביר את החשק המיני, צמצם את הדחק הקשור בהפרעה בתפקוד המיני ושיפור את התפקוד המיני הכולל כפי שהוערך באמצעות ה-Female Sexual Function Index.

לדברי החוקרים, אירועים מיניים מספקים (SSE) הינו מדד של מספר החוויות המיניות (המוגדרות כיחסי מין וגינליים ואוראליים, אוננות או גירוי מיני בידי הפרטנר), ואת השאלה שמא האירוע נחווה כמספק, משביע רצון ו/או מוצלח, וזאת ללא תלות בקיומה או היעדרה של אורגזמה או בשביעות רצונו של הפרטנר. הגדרה זו נוסחה על בסיס מסמך הנחיות שפורסם מטעם ה-FDA האמריקאי בשנת 2000.

המומחה מסביר כי על אף ששינויים אלו הגיעו לכדי מובהקות סטטיסטית והינם ברי השוואה עם אלו שנצפו בעקבות השימוש בטסטוסטרון, הרי שמשמעות המידע העולה ממדד ה-SSE עבור זוג (עלייה מ-1.1 ל-1.7 אירועי SSE במהלך ארבעה שבועות) הינה תלויה במידת מה בפעילותם המינית הבסיסית.

עם זאת, אין לטענתו ספק כי התכשיר Filbanserin מייצג גישה חדשה לטיפול בהפרעות בתפקוד המיני בקרב נשים, כזה המכוון כלפי רצפטור ה-5-HT1A, רצפטור ה-5-HT2A והרצפטור לדופאמין D4. תוצאות אלו מעלות אפשרות טיפולית תרופתית חדשה לבעיה מינית המפריעה לנשים רבות בעיקר בגיל הפוריות, ועשויה להוות טיפול יעיל ללא תופעות הלוואי הכרוכות בטיפול באנדרוגן תחליפי, שהינו הטיפול היחיד הקיים בהקשר זה בינתיים.

על אף מחקרים שהראו כי HSDD הינה צורה שכיחה של הפרעה בתפקוד המיני בנשים, טרם אושר טיפול תרופתי לנשים בגיל הפוריות הסובלות ממצב זה, מדגישים החוקרים העומדים מאחורי המקחר האירופאי. לדבריהם, Filbanserin הינו תכשיר חדש שאינו הורמונאלי ואשר נבחן כטיפול בנשים לפני גיל המעבר אשר סובלות מ-HSDD. בהתבסס על תוצאות המחקרים הקליניים הללו, יש לתרופה זו הפוטנציאל לסייע לנשים רבות המתמודדות על היעדר חשק מיני, הם מוסיפים.

המומחה מבקש להדגיש כי מחקרים אלו נערכו בקרב נשים לפני גלי המעבר שאינן סובלות מדיכאון, וכי יש לפיכך צורך במחקרים נוספים שיערכו בקרב נשים שלאחר גיל המעבר, ובכאלו הסובלות מדיכאון.

מתוך הכנס השנתי ה-12 של ה-European Society for Sexual Medicine שנערך בנובמבר 2009 בליון, צרפת.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה