צינתור לבבי הינו הליך בעל תפקיד מהותי בניהול חולה עם דום לב מחוץ לבית החולים, הצהרה מדעית מטעם AHA (מתוך Circulation).

דפיברילטור

מאת ד”ר אלינור מוסרי בריסקין

מחלת עורקים כלילית הינה גורם שכיח לדום לב מחוץ לבית החולים (out of hospital cardiac arrest, יOHCA), בעיקר במקרים בהם ניתן לבצע שוק חשמלי, כמו במקצבים ventricular fibrillation/pulseless ventricular tachycardia – יVF/pVT.

מטרת תסקיר זה הינו לסקור את המידע הקיים היום אודות מקום צינתור לבבי בניהול מטופלים אלה. העדויות המדעיות שיש כיום נשענות בעיקר על observational case series.

בקרב מטופלים אשר עברו החייאה לאחר VF/pVT יOHCAי, עם עליות ST באק”ג אשר בוצע לאחר ההחייאה, השכיחות של מחלת עורקים כלילית הינה 70-85%. יותר מ 90% ממטופלים אלה עברו PCI מוצלח. לעומת זאת, בקרב מטפלים עם אשר עברו החייאה לאחר VF/pVT יOHCA, ללא עליות ST באק”ג שבוצע לאחר ההחייאה, שכיחות מחלת עורקים כלילית היתה 25-50%. במטופלים אלה, ביצוע PCI בהקדם הביא לעליה של 10-15% בהישרדות, לעומת היעדר ביצוע צינתור מהיר.

במטופלים עם VF/pVT יOHCA עמיד לטיפול סטנדרטי, קיימת גישה טיפולית חדשה – שימוש ב venoarterial extracorporeal membrane oxygenation שתפקידו לאפשר חזרה לפרפוזיה תקינה ולתמוך במאמצי ההחייאה כולל גם אנגיוגרפיה קורונרית ו PCI. השכיחות של מחלת לב קורונרית גבוהה באוכלוסיה זו, והגישה הכוללת extracorporeal membrane oxygenation, אנגיוגרפיה כלילית ו PCI הביאה לעליה בשיעורי ההישרדות מ 9% עד 45% במחקרים תצפיתיים באוכלוסיה זו. כותבי מאמר זה סוברים כי על מטופלים עם VF/pVT להיחשב כסובלים מ acute coronary syndrome בחומרה הגבוהה ביותר.

החוקרים מוסיפים כי יש צורך במחקרי RCT על מנת להגדיר את אופן הטיפול האופטימלי במצבים אלה.

The Evolving Role of the Cardiac Catheterization Laboratory in the Management of Patients With Out-of-Hospital Cardiac Arrest: A Scientific Statement From the American Heart Association. Circulation, February 14, 2019.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה