האם נערכו טעויות במחקר להערכת הסיכון לממאירויות עקב חשיפה לטלפונים סלולאריים?

במאמר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of the National Cancer Institute, דיווחו חוקרים כי אין סיכון מוגבר לגידולים מוחיים בקרב ילדים ומתבגרים הנושאים מכשירי טלפון ניידים, עם זאת, מספר מומחים בתחום מפריכים כעת את הממצאים הללו.

המומחים טוענים כי במקום הוכחה כי אין סיכון לגידולים מוחיים, מתוצאות המחקר למעשה עולה כי עולה חשש מפני סיכון מוגבר למחלות ממאירות של המוח.

המומחים מסבירים כי שגיאות אלו זוהו במהלך תהליך סיקור-עמיתים וע”י העיתון, מאחר שחלק התוצאות והמסקנות של המאמר סותרות את התוצאות שפורסמו בפועל.

מספר חברות טלפונים סלולאריים סיפקו מימון למחקר, וידוע כי חלק מהחוקרים קשורים לתעשייה.

לדברי המומחים, המחר אינו עומד באיכות המקובלת בכתב העת Journal of the National Cancer Institute ונראה כי מיהרו מדי להדפיסו בעיתון.

מדובר במחקר הידוע בשם CEFALO, מחקר בינלאומי, מקרה-ביקורת, שבחן את הקשר בין שימוש בטלפונים ניידים ובין הסיכון להתפתחות גידולי מוח בילדים ומתבגרים. המשתתפים היו בגילאי 7-19 שנים ואובחנו עם גידולי מוח בין 2004 עד 2008.

החוקרים ערכו ראיונות פנים אל פנים עם 352 חולים בקבוצת המקרים, 646 ביקורות והוריהם.

החוקרים סיכמו כי ניתוח הנתונים המרכזי לא הצביע על עליה מובהקת סטטיסטית בסיכון לגידולי מוח בילדים בעקבות שימוש במכשירי טלפון ניידים. הם מוסיפים כי אין קשר חשיפה-תגובה עקבי.

עם זאת, כעת המומחים שלא לקחו חלק במחקר טוענים כי לא היה צפוי למצוא קשר בין שימוש בטלפונים ניידים ובין גידולים מוחיים בילדים קטנים, מאחר שגידולי מוח מתפתחים 10 שנים ומעלה. ילדים קטנים לא הספיקו להיחשף לתקופה כה ארוכה. יתרה מזאת, בשנתיים האחרונות חלה עליה של פי ארבע בשימוש בטלפונים ניידים, והמחקר אינו יכול לקחת זאת בחשבון.

המומחים מדגישים גם כי מעבר לגידולים מוחיים, מחקרים אחרים קשרו בין טלפונים ניידים ובין סכנות בריאותיות חמורות בילדים, כולל הפרעות למידה, אוטיזם, השפעה על התנהגות, הפרעות שינה, הפרעות קשב ומגוון הפרעות בהתפתחות מערכת העצבים המרכזית.

מומחים נוספים שיוצאים כנגד המחקר טוענים כי מדובר בדוגמה נוספת להטיה בדיווח . התוצאות למעשה מאשרות סיכון מוגבר לגידולים בילדים, אך מפחיתים בערך הממצאים. החוקרים דוחים כל עדות או עדות קודמת לסיכון ונזק, ומציגים בתקשורת כאילו מדובר בעדויות שאינן חד-משמעיות או שאין כל עדויות תומכות.

לטענת המומחים, בתת-קבוצה של משתתפים עם רישומים זמינים אודות חשיפה לטלפונים ניידים, תועדה עליה של למעלה מפי שתיים בסיכון. למרות שהחוקרים התייחסו לנושא, הם זנחו אותו בטענה כי התבסס על תת-קבוצה של נתונים.

יתרה מזאת, המתנגדים טוענים כי תקופת המעקב הייתה קצרה מכדי לצפות לעליה רבה בסיכון לגידולים מוחיים. רק 13% מהמדגם השתמשו בטלפונים ניידים במשך למעלה מחמש שנים, כאשר לגידולים מוחיים דרושים כעשר שנים להתפתחות.

בעיה נוספת הינה גודל המדגם שהיה קטן מדי והגביל את היכולת לזהות קשר בין שימוש בטלפונים ניידים ובין גידולים מוחיים. המחקר נועד לכלול 550 מקרים אך כלל בסופו של דבר 356 מקרים. רק 13% מהמשתתפים השתמשו בטלפונים ניידים למעלה מ-144 שעות במהלך חייהם. הילד הממוצע בארצות הברית מגיע לסיכום זה בתוך פחות משנה, לכן המחקר אינו מאוד ישים בילדים ומתבגרים בארצות הברית.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה