תוספי ויטמין D אינם מגנים מפני אירוע מוחי (Front Neurol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Frontiers in Neurology עולה כי מתן תוספי ויטמין D לא הפחית את הסיכון לאירועים מוחיים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים תמכו בהשערה לפיה תוספי ויטמין D עשויים להגן מפני אירועים מוחיים. עם זאת, מספר מחקרים התערבותיים שללו השפעה מגנה זו. לאור זאת, הם ביקשו להשלים מטה-אנליזה לבחינת הקשר בין תוספי וויטמין D ובין הסיכון לאירועים מוחיים.

מטה האנליזה כללה את כל המחקרים האקראיים ומבוקרים שבחנו את הקשר בין תוספי ויטמין D ובין הסיכון לאירוע מוחי. החוקרים ערכו חיפוש במאגרי PubMed, Web of Science, EMBASE ו-Cochrane Library לזיהוי מחקרים מתאימים שפורסמו לפני ינואר 2022.

הסקירה כללה 24 מחקרים אקראיים ומבוקרים עם 86,202 משתתפים, כאשר 10 מחקרים כללו רק נשים ו-14 מחקרים כללו גברים ונשים. לא זוהתה הטרוגניות משמעותית בין המחקרים האקראיים-מבוקרים שנכללו במטה האנליזה.

מהממצאים עולה כי תוספי ויטמין D אינם מלווים בסיכון מופחת לאירועים מוחיים, בהשוואה לפלסבו (סיכון יחסי של 1.02, רווח בר-סמך 95% של 0.93-1.13; p=0.65).

מניתוח לפי תתי-קבוצות על-סמך מין, החוקרים מצאו כי ההשפעה של תוספי ויטמין D על הסיכון לאירועים מוחיים נותרה חסרת משמעות סטטיסטית (סיכון יחסי של 1.06, p=0.37 בגברים ונשים; סיכון יחסי של 0.98, p=0.80 בנשים בלבד).

התוצאות היו די דומות בניתוח הנתונים לפי גיל, מדד מסת גוף, משך מעקב, רמות ויטמין D התחלתיות, תוצא הסיום, קו גובה, מינון תוספי ויטמין D, סוג התוסף שניתן והעדר או נוכחות מתן משולב עם תוספי סידן (p>0.05).

החוקרים מסמכים וכותבים כי מאחר ומהנתונים עולה כי תוספי ויטמין D אינם מפחיתים את הסיכון לאירוע מוחי, אין מקום להשלים מחקרים אקראיים ומבוקרים נוספים להערכת קשר אפשרי בין תוספים אלו ובין הסיכון לאירוע מוחי.

 

Front Neurol, Aug 18, 2022

 

 

1 תגובה
  1. שרגא שני
    שרגא שני אומר:

    בזמן האחרון עולים יותר ויותר מאמרים בתחומים שונים המראים כביכול היעדר אפקט של תוספת ויטמין D. רוב המחקרים נעשים ללא אפיון של רמות ויטמין D לפני ואחרי הטפול. יש לזכור שויטמין D עצמו אינרטי לגמרי והוא הופך לפעיל רק לאחר הפיכתו למיטבוליט הפעיל 1,25 -דיהידרוכסי ויטמין D. האנזים האחראי ליצירת מיטבוליט זה פועל במצב של רמה נמוכה בסרום של סידן , פוספאט, והורמון הפראטירואיד. מצבים כאלה נוצרים במצב של חסר בויטמין D . לעומת זאת ברמות תקינות של ויטמין D רמות הסידן הפוספאט והורמון הפראטירואיד תקינות, ולכן יצירת המיטבוליט הפעיל של ויטמין D מוגבלת. תוספות של ויטמין D המקורי במצב זה, לא יגרמו לשום תוספת פעילות, ומכאן התוצאות הלא חיוביות לגבי השפעת תוספות של ויטמין D לפחות בחלק מהעבודות המתפרסמות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה