רפואה משלימה

רטיית פלפל (capsicum) לטיפול טופיקלי בכאב גב תחתון (Pain)

במחקר כפול-סמיות, אקראי, רב-מרכזי ומבוקר באמצעות פלצבו נבדקו יעילות וסבילות הטיפול באמצעות רטיית פלפלות חריפות (capsicum) בכאב גב תחתון. במסגרת המחקר חולקו אקראית 320 הנבדקים לשתי קבוצות בנות 160 נבדקים שטופלו באמצעות רטייה פעילה או רטיית פלצבו.

מדידת התוצאות נעשתה בעיקר באמצעות סקאלה מורכבת להערכת כאב בגב התחתון (כמשתנה רציף), וגם באמצעות קריטריון תגובה של הורדה בערך של 30% ברמת הכאב מתחילת הניסוי ועד להערכה שנעשתה עם סיומו (משתנה משני ובלתי-רציף). בנוסף, התקבלו נתונים אודות שיעור הכאב החלקי, מדידות חוסר התיפקוד וההגבלה בתנועה, התוצאה הכוללת של הסקאלה לדירוג כאב הגב התחתון, ההערכה הגלובלית של יעילות הטיפול שנעשתה על-ידי החוקר ועל-ידי החולה, תופעות הלוואי, שאלון שבדק את אופן השימוש של החולה ברטייה, והערכת הסבילות לטיפול שנעשתה על-ידי החוקר ועל-ידי החולה.

כעבור 3 שבועות של טיפול ברטייית ה-capsicum או ברטיית הפלצבו, בהתאמה, פחת שיעור הכאב במדידה המורכבת ב-42% בקרב הקבוצה שטופלה באמצעות capsicum, וב-31% בנבדקים שקיבלו פלצבו, ביחס לערכים בזמן הכניסה לניסוי. שיעורי ההענות לטיפול עמדו על 67% לעומת 49% (p=0.002), בהתאמה, ובנוסף החוקרים דירגו את היעילות כ”מצויינת” או כ”טובה” בקרב 74% ו-36%, ותוצאה של “העלמות הסימפטומים” או “שיפור” בעקבות הטיפול נמצאה בקרב 82% ו-50% מהחולים.

תופעות לוואי מקומיות נצפו בקרב 12 מהחולים (7.5%) שטופלו באמצעות capsicum וב-5 נבדקים שקיבלו פלצבו (3.1%). לא נצפו תופעות לוואי סיסטמיות.

החוקרים מסיקים כי עדיפותה של רטיית capsicum על-פני מתן פלצבו בטיפול בכאב גב תחתון בלתי-ספציפי היא בעלת רלוונטיות רפואית ומשמעות סטטיסטית. לדבריהם, מהווה רטיית ה-capsicum תחליף אמיתי בטיפול בכאב גב תחתון בלתי-ספציפי.

Pain. 2003 Nov;106(1-2):59-64   

לתקציר הידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה