משפחה

טיפול מקומי בניטראטים מגביר את השפעת רעלן הבוטולינום בטיפול בחולים עם פיסורה אנאלית עמידה.

Topical nitrates potentiate the effect of botulinum toxin in the treatment of patients with refractory anal fissure. Lysy J, Israelit-Yatzkan Y, Sestiery-Ittah M, Weksler-Zangen S, Keret D, Goldin E. Gut 2001 Feb;48(2):221-4

פיסורה אנאלית (פ"א) מוגדרת כהתכייבות ארכית מכאיבה באנודרם של פי הטבעת. ההשערה המקובלת כיום היא כי פ"א נובעת מלחץ מוגבר בסוגר האנאלי הפנימי הגורם לאיסכמיה. פ"א חריפה נוטה להירפא מאליה או בעזרת טיפול שמרני מקומי בד"כ בתוך 6 שבועות. לעומת זאת, פ"א כרונית הינה עמידה בד"כ לטיפול שמרני ומהווה אתגר טיפולי חשוב. עד לפני שנים מספר היה הטיפול המקובל כירורגי, וטיפול זה כרוך בסיבוכים כגון פגיעה בשליטה על הסוגר האנאלי. ניטריק אוקסיד (NO) הוא הנוירוטרנסמיטור החשוב ביותר בעיכוב התכווצות הסוגר האנאלי הפנימי וטיפול מקומי בחומרים משחררי NO כמו איזוסורביד דיניטראט או גליצריל טריניטראט הראה הפחתה משמעותי בלחץ הסוגר האנאלי הפנימי. עבודות הראו כי טיפול מקומי בחומרים אלו הביאו לריפוי פ"א בשיעור גבוה. במקביל הראו עבודות אחרות כי הזרקת רעלן ההבוטולינום מביא להרפיית הסוגר ולריפוי פ"א בשיעור של 73%. מנגנון הפעולה של רעלן הבוטולינום הוא דרך עיכוב הפרשת האצטיל-כולין ולאור העובדה שמנגנון זה שונה ממנגנון העיכוב של NO, החליטו ליסי וחבריו מהדסה ע"כ לבדוק יעילות טיפול משולב של הזרקת רעלן בוטולינום עם טיפול מקומי באיזוסורביד דיניטראט לעומת טיפול בהזרקת רעלן בוטולינום בלבד בפ"א עמידה לטיפול קודם באיזוסורביד מקומי בלבד.

נבדקים ושיטות
30 חולים עם פ"א שלא הגיבה לטיפול קודם עם איזוסורביד דיניטראט במשך 6 שבועות גויסו למחקר. כל הנבדקים עברו מנומטריה רקטלית קודם לטיפול וחולקו ל- 2 קבוצות טיפול:
A – טיפול בהזרקת רעלן בוטולינום ולאחריו טיפול מקומי בתרסיס איזוסורביד דיניטראט X 3 ליום למשך 3 חדשים
B – הזרקת רעלן בוטולינום בלבד. אם לא היה שיפור לאחר 6 שבועות בקבוצה זו, הוסף לטיפול תרסיס איזוסורביד דיניטראט.

תוצאות
בתום 6 שבועות היה שיעור הריפוי בקבוצה A
(10/15) 66% גבוה באופן משמעותי מזה של קבוצה B
(3/15) 20% (תרשים מספר 1). הוספת תרסיס איזוסורביד דיניטראט למטופלי קבוצה B לאחר 6 שבועות הביאה לשיפור הריפוי בקבוצה זו.

תמונה 1. התקדמות הטיפול בקבוצות A ו- B

תמונה 2: ירידה בלחץ הסוגר האנאלי הפנימי על ידי איזוסורביד דיניטראט (ID), ןרעלן בוטולינום (BT) בחולי פ"א עמידה. ID1, ID2. ו- ID3 מסמנים את ירידת הלחץ תוך שימוש ב מינונים של 1.25, 2.5 ו- 3.75 מ"ג איזוסורביד דיניטראט לפני הטיפולים. BT מסמל את הלחץ הממוצע בכל החולים לאחר שבועיים מקבלת הרעלן. ID+BT מסמל את ירידת הלחץ תוך עלית במנת האיזוסורביד לאחר 2 שבועות מהזרקת הרעלן.
תמונה זו ממחישה היטב את תוספת ההפחתה בלחץ הסוגר על ידי הוספת איזוסורביד דיניטראט להזרקת הרעלן.

מסקנות
טיפול משולב של הזרקת רעלן בוטולינום עם טיפול מקומי באיזוסורביד דיניטראט יעילם בריפוי פיסורה אנאלית עמידה, יותר מאשר הזרקת רעלן בלבד. הטיפול נוח ובטוח לשימוש.

למאמר המלא

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה