האם רמת TSH נמוכה מנבאת תמותה מוגברת במבוגרים ?

בדיקות המעבדה הקימות היום לבדיקת רמות TSH הנן רגישות ביותר ומדויקות כך שלעיתים לא רחוקות מדגימות בדיקות אלו רמות TSH נמוכות בנוכחות רמות תקינות של FT4 ו- T3 .
מצב זה מכונה יתר תריסיות תת קליני (SUBCLINICAL HYPERTHYROIDISM). כש- TSH נמוך שכיח בחולים הנוטלים טיפול תחליפי בטירוקסין, באנשים עם גויטר ולאחר טיפול ביתר תריסיות ומבטא עליה קלה בהורמוני בלוטת המגן. הארעות יתר תריסיות תת קליני באזורים עשירים ביוד הינו 3.9% מתחת לגיל 60 ו 5.9% מעל גיל 60 שכיחות זו קרוב לודאי גבוה יותר באזורים דלי יוד. למרות הארעות זו ההשלכות האמיתיות של מצב זה אינן ברורות דיין קיים ויכוח על ההשפעות המטאבוליות על צפיפות העצם ומחלות קרדיווסקולריות בחולים אלו. מחקר גדול באנשים מעל גיל 60 שהיוו חלק ממחקר פרמינגהם הוכיח כי לאנשים בעלי רמה נמוכה של TSH יש סיכוי מוגבר לפתח פירפור פרוזדורים. ממצא זה הניח את הקרקע לחשש כי מצב של תת תריסיות תת קליני עלול להוביל לעליה בתמותה קרדיווסקולרית.
מטרת מחקר זה הנה לבחון את הקשר בין רמות TSH נמוכות לתמותה כללית ותמותה קרדיווסקולרית בחולים מעל גיל 60.
המחקר היינו מבוסס על אוכלוסיית אנגליה ווילס. השתתפו 510 גברים ו- 681 נשים בגיל ממוצע של 70.1 שנים. הנבדקים לא היו תחת טיפול בטירוקסין או טיפול אנטיתירואידלי. רמת הבסיס של TSH נלקחה בשנת 89-1988 . הביקורת על מצב בריאותם וכן בדיקה לגבי מקרי וסיבות המוות של הנבדקים נערכה ב1 יוני 1999 .
תוצאות המחקר הדגימו כי במהלך 9733 שנות חיים לאורך המעקב 509 מתוך 1191 נבדקים נפטרו כאשר על פי מדדי התמותה החזויה היו אמורים למות כ 496 נבדקים. התמותה הכללית היתה באופן ממובהק גבוהה יותר בקבוצת הנבדקים בעלי רמות TSH נמוכות. עליה זו בתמותה היתה בעיקרה בשל מוות קרדיווסקולרי. סיבות היכולות לתרום להבנת תוצאות אלו הנן השכיחות המוגברת של פירפור פרוזדורים בנוכחות יתר תריסיות, השפעה המרעה של יתר תריסיות תת קלינית על הדופק במנוחה, לחץ הדם ותפקוד סיסטולי, דיאסטולי וגודלו של חדר שמאל.
מסקנת החוקרים היתה כי יתר תריסיות תת קלינית באנשים מעל גיל 60 קשורה לעליה בתמותה כללית וקרדיווסקולרית.

הערת העורך: כמי שנתקלים במצב זה לעיתים לא רחוקות יש לדעתי לאור מאמר זה מקום להשגחה יותר צמודה אחר חולים אלו.

למאמר המקורי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה