משפחה

האם עליית לחץ תוך עייני בעקבות טיפול טופיקלי בסטרואידים מהווה הוראת נגד לטיפול בהזרקה סב-טנון אחורית של סטרואידים?

הזרקה סב-טנון של קורטיקוסטרואידים הינה טיפול מקובל במחלות עיניים דלקתיות שונות. מאידך אנמנזה של עליית לחץ תוך עייני תגובתי לטיפול טופיקלי בסטרואידים הינה שכיחה למדי.
במחקר הנוכחי ממחלקת העיניים של בית הספר לרפואה של ויסקונסין Milwaukee, Wiskonsin נבדק האם היסטוריה של עליית לחץ תוך עייני בעקבות טיפול טופיקלי בסטרואידים יכולה לנבא עליית לחץ גם כתוצאה מהזרקה סב-טנון אחורית של קורטיקוסטרואידים.

מהלך המחקר
המחקר היה רטרוספקטיבי וכלל 64 עיניים של 64 חולים שקבלו הזרקה סב-טנון אחורית של קורטיקוסטרואידים. החולים חולקו לקבוצה של corticosteroid responders ושל nonresponders בהתאם לתגובתם בעבר לטיפול בטיפות סטרואידים באותה עין או מהזרקה סב-טנון אחורית בעבר של קורטיקוסטרואידים לעין השניה. המגיבים הוגדרו כך במידה והודגמה עלייה של 5 ממ' כספית של הלחץ התוך עייני והלחץ הגיע לערך הגבוה מ- 24 ממ' כספית במצב של זוית פתוחה.

תוצאות
נמצא ש- 9 עיניים היו responders ו- 55 היו nonresponders לפי תולדות העבר. שעור גבוה יותר של עליית לחץ תוך עייני נצפה בקרב ה responders 4 מתוך 9 המהווים 44% לעומת 7 מתוך 55 עיניים המהווים 13% בקבוצת הבלתי מגיבים. ההבדל היה משמעותי מבחינה סטטיסטית P=.04
התברר גם ש responders בעלי היסטוריה של אובאיטיס היו בסיכון גבוה יותר באופן משמעותי לפתח עליית לחץ בהשוואה לבלתי מגיבים ללא אובאיטיס בעבר.
למעט עין אחר מבין אלה שהעלו את הלחץ התוך-עייני כתוצאה מהזרקה סב-טנון אחורית של קורטיקוסטרואידים, כל יתר העיניים הגיבו יפה לטיפול אנטי-גלאוקומטוטי טופיקלי.

מסקנות
המסקנה של החוקרים היא שבעיניים ללא גלאוקומה היסטוריה של עליית לחץ תוך-עייני בעבר בעקבות טיפול בסטרואידים הינה הוראת נגד יחסית ולא אבסולוטית להזרקה סב-טנון אחורית של סטרואידים. זאת היות והסכנה של עליית לחץ איננה מוחלטת ולרוב ניתן לטפל במקרים כאלה באופן יעיל בטיפול טופיקלי נגד גלאוקומה.

Subtenons Depot Corticosteroid Injections in Patients With a History of Corticosteroid-induced Intraocular Pressure Elevation
Darrin S. Levin, Dennis P. Han, Sundeep Dev, William J. Wirostko, William F. Mieler, Thomas B. Connor, Varghese Beorge, Dan Eastwood
Am J Ophthalmol 2002;133:196-202

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה