אונקולוגיה עיינית – שכיחות מלנומה של האובאה בארה”ב

רק 5 אחוזים מכל המלנומות המדווחות בארצות הברית מקורן מהעין וזה כולל מלנומה של האובאה, העפעפיים, הלחמית והארובה. רוב המלנומות מהעין 85 אחוזים, הינן מלנומות של האובאה. הנדירות ביותר הינן מלנומות ראשוניות של הארובה. למרות שלמלנוציטים של העור ושל האובאה יש מקור אמבריונלי משותף, קיימים שינויים רבים ביניהם מבחינת הקליניקה, האפידמיולוגיה והמאפיינים הפרוגנוסטיים.

בשנים האחרונות נצפתה עליה בשכיחות מלנומה של העור. לגבי מלנומה של הדמית היו מספר דיווחים לגבי השכיחות באוכלוסיה. רק מחקר אחד היה מארה”ב והוא הצביע על יציבות בשיעור ההופעה. בהתבסס על הנתונים שנאספו בסקר הסרטן הארצי השלישי מהשנים 1969 עד 1971 דיווחו Scotto וחבריו על שכיחות מלנומה של העין בארה”ב של 6 למיליון.

כתוצאה מסקר הסרטן הארצי השלישי הפכה תכנית המעקב, האפידמיולוגיה והתוצאות Surveillance, Epidemiology, and End Results (SEER) Program של ה National Cancer Institute למקור המוסמך ביותר למידע על שיעורי מחלות ממאירות בארה”ב. איסוף המקרים עבור תכנית זו הוחל בינואר 1973 וכעת הוא כולל נתונים מאחד עשרה population-based cancer registries ומשלושה מאגרי מידע נוספים המכסים בערך 14 אחוזים מארה”ב. האוכלוסיה המכוסה על ידי תכנית זו הינה מתאימה לאוכלוסיה הכללית בארה”ב.

בעבודה שבוצעה בפילדלפיה ב- Oncology Service, Wills Eye Hospital, Thomas Jefferson University and Coalition of National Cancer Cooperative Group Inc נבדקה השכיחות של מלנומה ראשונית של האובאה בארה”ב בתקופה של 25 שנים מ- 1973 ועד 1997. (2)

לאחר סקירה סיסטמטית של מאגרי המידע הקיימים אותרו 2493 חולים מארה”ב עם מלנומה ראשונית של האובאה הכוללת מלנומה של הדמית הגוף הסיליארי והקשתית מ- 1973 עד 1997. נבדקה המשמעות הסטטיסטית של ההיארעות המותאמת לגיל age-adjusted incidence rate והמשמעות הסטטיסטית שלה.

התברר ש- 2493 המקרים עם מלנומה של האובאה היוו 2.9 אחוזים מכלל המקרים עם מלנומה בתקופה זו. ההיארעות הממוצעת המתוקנת לגיל של מלנומה של האובאה בארה”ב היתה 4.3 למיליון. 97.8 אחוזים מהמקרים היו מקרב האוכלוסיה הלבנה. נמצא הבדל משמעותי בשכיחות בין המינים: לגבי גברים 4.9 למיליון לעומת 3.7 למיליון בקרב נשים. לא נמצא כל הבדל משמעותי בין השכיחות באיזורים גיאוגרפיים שונים או בין ההיארעות במהלך 25 שנות המעקב.

הממצא של שכיחות מלנומה של האובאה של 4.3 למיליון בארה”ב דומה למדווח מארצות באירופה. המחקר הראה יציבות בשיעור ההיארעות של מלנומה של האובאה בניגוד לשכיחות הגדלה של מלנומה של העור.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה