מה ניקח מדבריו של הרב פירר למפגש רופא חולה ומשפחתו

מאת יששכר עשת פסיכולוג קליני רפואי מחלקה לרפואת משפחה טכניון חיפה.

קריאה מעמיקה בראיון עם הרב פירר מלפני כחודש מלמדת אותנו על מספר ערכים הנמצאים בבסיס יחסי רופא חולה, משפחתו, הקהילה והממסד.

בספרות הרפואית אנו מוצאים לא אחת דיונים ערכיים מוסריים, למשל הוק (1966). בהרצאתו מציין הוק את העובדה ש”הרפואה היא עיסוק מוסרי”. על בסיס בחינת הפן הערכי מוסרי של יחסי רופא חולה, אנו מגלים מספר ערכים מעניינים בדבריו של הרב פירר שניתן אולי ליישם אותם גם ביחסי רופא חולה. מאמר אחר (2) המופיע באתר המובא למטה משתמש בביטוי values based medicine. המחברים מדגישים שאין מדובר בוויתור על מדע ועובדות, אלא על תוספת של חמלה אמפטיה ועניין באדם.

ניתן לגזור מתוך הראיון עמו בין השאר את הערכים הבאים:

מתן תקווה: עצם העובדה שהרופא ברגעים מסוימים ייתן שירות מעבר לחוזה המקובל, יכולה לעורר תקווה בחולה. למשל אם יענה לשיחת טלפון אחרי שעות העבודה, או יברך את החולה בחתונה משפחתית וכו’. מרכיב התרומה מלב אל לב כאדם לאדם, יש בה כנראה גם מתן תקווה. מדובר על שילוב בין עבודה מקצועית ויחס אישי שמעבר למקצועיות.

הענות לכל פונה: הרופא המחויב לכל פונה מוצא לא אחת עצמו במצבים בהם הוא מרגיש שפונה מסויים “מנדנד”, “בא סתם” “דרשן” שלא לצורך וכו’. אם הרופא יאמץ את ההנחה שכל פונה שמגיע הוא או משפחתו נזקקים, ומצד שני נגדיר את גבולות העזרה שאנו יכולים לתת, נמצא עצמנו מסייעים לחולים ומשפחות שכתובות רבות אחרות התייאשו מהם.

למידה מתוך סקרנות והכרח: אם נאמץ לעצמו גישת לומד שיש בה מניע סקרנות ומניע של הכרח מול מקרה מסוים נמצא עצמנו מצד אחד נהנים להימצא במרחבי ידע חדשים ומצד שני מושקעים בהכרח של הפונה המסוים במטרה לתת לו מענה מיידי וחשוב לבעייתו.

עזרה פסיכוסוציאלית לחולה ומשפחתו: נראה שעזרה פסיכו סוציאלית משפרת את איכות חיי החולה, המשפחה והקהילה ואולי אף תורמת גם להורדת עלויות הטיפול.

עזרה הדדית ונתינה: טיפוח ערך העזרה ההדדית במשפחה ובקהילה יכול להיות חלק מן המטרות הטיפוליות. הרופא יכול לעודד את חברי המשפחה לעזור זה לזה להתלכד, לסייע במה שיכולים לעצמם או לחולים אחרים בקהילה ובכלל לשפר את הרגשת החולה ולתרום לבריאותו.

להעלות חיוך בחולה: פעולות קטנות של חסד שהרופא עושה או שמעודד אחרים לעשות ויעלו חיוך על פניו של חולה לפעמים זה כל מה שניתן לעשות וזה הרבה.

החולה הוא ייחודי: כל חולה, כל משפחה הם יחודיים. היכולת שלנו להגיב ולתפור לכל חולה את חבילת הטיפול המתאימה לתרבותו ולמשאביו תסייע לחולה להרגיש בבית עם הטיפול ואולי להגביר בכך את ההיענות, ולהירתם לשותפות עם הרופא לטיפול.

מעניין היה למצוא מחקרים מאששים או מפריכים הנחות יסוד אלו. הקוראים מוזמנים לסייע לנו ולשולח עבור כולנו מאמרים הדנים בנושאים שהובאו.

מובאות

1. הוק ק., היסודות המוסריים של הקשר בין הרופא למטופל. ערך שוורצמן פ., כתב עת ישראלי לרפואת המשפחה, 7 (36), 43-51, 1997.

2.  אתר mja , לחצו כאן

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה