מערכת ‘אופק’ של כללית: העתיד כבר כאן ?

 אחד הפרוייקטים שבהם ה”כללית” מתגאה אולי יותר מכל, היא מערכת ה”אופק”.

הצורך החיוני בתיק חולה ממוחשב המאפשר לרופא המטפל לקבל מידע מלא בזמן אמת מעסיק ומאתגר את כל מי שעוסק במערכות מידע רפואיות. זה היה אגב אחד הנושאים המרכזיים בכנס אי”לא שהתקיים היום, ואשר בקרוב יוצגו חלק מהעבודות שדווחו בכנס באתר.

בשירותי בריאות כללית, מערכת הבריאות הגדולה וכנראה שגם המורכבת ביותר, בישראל, החליטו כבר לפני מספר שנים ליצור מערכת מידע שתאפשר תקשורת והעברת מידע רפואי בין מכלול הארגונים השונים  המחזיקים במידע החיוני להערכת מצבו הבריאותי של כל מבוטח.

אנו נפגשנו עם אפרת זמנשטיין, אחראית על מטופלים בקהילה בפרוייקט אופק, וסיוון חיימוביץ , מנהל הפרוייקט. ההתחלה הייתה דווקא בדרום, כפרוייקט פיילוט בבי”ח סורוקה. על בסיס הפרוייקט בסורוקה החלה התקנה והטמעה לבתי חולים ומרפאות בקהילה.

“איך התבצע תהליך הפיתוח ? מי לקח בו חלק ? ” אנו שואלים את סיוון, מנהל הפרוייקט.

סיוון מסביר : בנינו צוות רחב שכלל נציגי הנהלת בית חולים, מנהלי מחלקות, יועצים משפטיים, ואנשי תוכנה אשר ריכז את אלפי הבקשות והדרישות שאספנו מהשטח, ויצר על בסיס זה איפיון והגדרות מערכת.

אפרת מוסיפה כי הרופאים והצוות הרפואי עדיין שותפים להמשך הפיתוח: בקשות ודרישות  מהשטח ממשיכות לזרום למנהלי הפרוייקט, ועדיין מבוצעות בעקבותיהן התאמות במערכת.

. כיום פועל גם צוות הדרכה המבקר ומדריך את רופאי בתי החולים. נראה שסיוון גאה במיוחד על כך שבקהילה , המערכת נכנסה לשימוש ולעבודה ללא צורך בהדרכה.

“הצלחת הפרוייקט מתבטאת בגידול המתמיד בכמות המשתמשים, ובכמות השימוש במערכת. ” מדגיש סיוון ומציג גרף המראה עלייה בשיפוע חד למדי.

“האם המערכת כבר מעבירה התראות בזמן אמת ? ” אנו מקשים “כלומר, האם המחשב הנישא שאיתו מסתובב הרופא ליד מיטת החולה יתריע על תכנית טיפול בתרופה שהחולה אלרגיה אליה ? ”

“לא” מסביר סיוון “עדיין לא, אבל המידע הזה יוצג באופן בולט בדף המידע של החולה. השלב הבא של הפיתוח הוא אכן ליצור על בסיס מידע הקיים כבר במערכת, ומידע חיצוני יכולות למתן התראות בזמן אמת”.

“מה קורה עם בתי החולים הממשלתיים ? ” אנו שואלים “שהרי קיימת תנועה של מבוטחי הקופה גם בבתי חולים אלה. האם הם מחוץ לתמונה ?”

ובכן מסתבר שכעת קיימת כבר תקשורת מידע אשר תספק נתונים לחדרי המיון של חלק מבתי החולים אשר איתם כללית הגיע להסכם שיתוף פעולה. נכון להיום מדובר על הדסה, איכילוב, רמב”ם, וכנראה שבקרוב גם עם שיבא-תל השומר. הרעיון הוא כמובן למידע דו צדדי: לכללית יש כמובן עניין גם לקלוט את כל המידע הרפואי שהצטבר במהלך שהייתו של מבוטח הקופה בבית חולים ממשלתי מרגע הגיעו למיון.

“האם נעשה כבר חקר ביצועים הבודק את התוצאות: התייעלות, מס’ טעויות וכד’ ? ” סיוון מעדכן אותנו שבמקביל להתקדמות הפרוייקט “רץ” מחקר, אך טרם הוצגו נתונים.

“אבל מה שברור כבר היום” מסביר סיוון “זה שמכיוון שניתן לכאורה להמשיך לעבוד בשיטות הישנות, ואין לנו כל אמצעי לאכוף שימוש ולכאורה רופא יכול להמשיך לכתוב מכתבי שיחרור ידניים וכד’, הרי העובדה שישנו גידול משמעותי ומתמיד בשימוש במערכת, מלמד על כך שהצוות הרפואי חש בתועלת ובאפקטיביות של אופק. המדד הטוב ביותר הוא שלמרות שיש לנו 4 מדריכים בלבד שאינם מסוגלים לכסות את אלפי הרופאים, אנו רואים מידי יום כיצד מס’ המשתמשים והפעולות במערכת גדל. הגידול בשימוש באופק הוא שריפה בשדה קוצים… ”

באדיבות כללית , הנה כמה המחשות, למי שמכיר אך רוצה לדעת יותר, ולמי שלא מכיר:

למצגת מקוצרת הכוללת גם סרטון וידאו מתוך כתבת חדשות ערוץ 2

למצגת מפורטת

לדמו המאפשר “משחק” במסכי התוכנה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה