השאלות שביבי נתניהו מסרב לענות עליהן…

לאור המשבר במערכת הבריאות (שזמנית אמנם נראה כאילו שנפתר, אבל מילת המפתח היא כנראה המילה “זמנית”…), ולאור הגישה והטיעונים שהעלה משרד האוצר בראשותו של השר ביבי נתניהו כנגד מערכת הבריאות,  סברנו שתהיה זו הזדמנות מעניינת ומאתגרת , לאפשר לשר לפנות בראיון וידאו מוקלט, אל כלל ציבור אנשי הרפואה בישראל, ולהעביר את מסריו , עקרונותיו וטענותיו באופן הישיר והברור ביותר.

פנינו למשרד האוצר, לדוברי השר עם בקשה לקיים ראיון. בלשכת השר לא ממש התלהבו מראיון וידאו מוקלט, אך אמרו שהשר ישמח לקבל את שאלותינו, ולשלוח את תשובותיו אלינו בכתב.

טוב, לא ממש התלהבנו מהצעה זו, אך החלטנו להיענות לאתגר, והעברנו לשר את השאלות. התשובה מהלשכה הגיעה באופן לקוני וחותך:

“השר אינו מעוניין להתייחס לשאלות” 

כששאלנו לפשר הסירוב נענינו במשפט הבא: “השר אינו נוהג להסביר מדוע הוא נמנע מלענות על שאלות…”

אז תשובות מהשר אין לנו, אבל את השאלות שהשר לא היה מוכן להתייחס אליהם, יש גם יש. אז הנה הן לפניכם, וכל אחד רשאי כמובן לתת את האינטרפטציה שלו לסירובו של השר הנכבד להתייחס לשאלות…

מר נתניהו, האוצר בראשותך טוען למעשה שהמשבר במערכת הבריאות הוא בראש ובראשונה תוצאה של חוסר יעילות, ניהול בזבזני ואי הפניית מקורות הקיימים במערכת (קרנות המחקר בעיקר) לצרכים הדחופים והחשובים של המערכת. הושמעה גם ביקורת (לפחות בתקשורת) על רמת הטיפול הרפואי הנמוכה, וההישגים הנמוכים יחסית במדדי בריאות מרכזיים כמו תמותת תינוקות, תוחלת חיים, ימי אישפוז וכד’.

השאלה הראשונה מנסה להבהיר ולפרש נכון את העובדות הכלכליות: אנו יודעים ששיעור ההוצאה הלאומית בישראל על בריאות הוא כ- 8% מהתל”ג שזה שיעור סביר אם משווים לארה”ב (בין 13% ל-15%) או אירופה (בסבבות 8%-9%). שיעור המימון הפרטי בישראל של ההוצאה על הבריאות הוא דווקא מהגבוהים בעולם, כ- 40%. כיצד אם כן, נתונים אלה מתיישבים עם הטענה של חוסר יעילות ? שיעור המימון הציבורי של הבריאות בישראל הוא דווקא נמוך יחסית ולכאורה מצביע על כך שהמשאבים הציבוריים המופנים למערכת הבריאות הם נמוכים מהמקובל, ולפי מצב הגרעונות של המערכת, גם מהנדרש ?

השאלה השנייה, או בעצם הצעה:  מכיוון שבאמצעות הערוץ שלנו יש באפשרותך ל”היישיר מבט” ללמעלה מ- 10000 אנשי רפואה בישראל (שחלק ניכר מהם מרגיש אולי את עצמו כיום מותקף אישית/ארגונית על ידי טענות האוצר), ולפנות באופן ישיר לציבור זה ולהסביר את עמדת האוצר בנקודות המחלוקת עם משרד הבריאות ומערכת הבריאות, וכן איך ואיפה יכולה לדעתך המערכת להתייעל ברמה המבנית, ואיזו תרומה יכול לתת כל אירגון, מחלקה ואיש רפואה לטובת התייעלות זו.

שאלה שלישית ואחרונה – השר נתניהו, אתה “מואשם” בתקשורת כמייצג הקו הקפיליסטי שכולל הפרטה, יוזמה פרטית וכד’ על חשבון מדיניות סוציאלית ומדיניות רווחה. מהי השקפתך בנושא התחייבות המדינה לאזרחיה ותושביה באשר לרמת שירותי הבריאות ? האם גם כאן אתה תומך ב”גישה הקפיטליסטית” שטוענת שכשם שלא כל אחד יכול להחזיק “מרצדס”, כך גם בשירותי בריאות: היינו מי שיכולים להרשות לעצמם – שיירכשו שירותים מלאים ומתקדמים בכסף מלא, ולשאר יובטח סל בריאות מצומצם ומינימליסטי בלבד ?


שאלות אלה, נותרו לצערנו פתוחות ללא מענה מצד השר. ההמנעות ממתן תשובה אינה ברורה. האם יכול להיות שהשר חושש או מסתיר משהו ? (זוכרים את “הם מ-פ-ח-ד-י-ם” המפורסם ?…)

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה