המטולוגיה

סיפור משפחתי של ממאירויות המטולוגיות הינו גורם סיכון לממאירויות אלו (Blood)

בקרב מטופלים עם קרוב משפחה מדרגה ראשונה עם ממאירויות המטולוגיות קיים סיכון מוגבר לאבחנה של המחלה, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Blood.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי להערכת הסיכון המשפחתי למחלות ממאירות ישנה חשיבות קלינית מאחר ועשויה לסייע בהערכת הסיכון של מטופלים לממאירויות. במטרה להבין טוב יותר את הסיכון המשפחתי של ממאירויות המטולוגיות, החוקרים בחנו את הנתונים אודות למעלה מ-16 מיליון משתתפים במאגר Swedish Family-Cancer Database. לאחר זיהוי 153,115 חולים עם אבחנה של ממאירות המטולוגית ראשונית, הם כימתו את הסיכון היחסי המשפחתי ע”י חישוב שיעורי היארעות סטנדרטיים ב-391,131 קרובי המשפחה מדרגה ראשונה של חולים אלו.

מרבית הממאירויות ההמטולוגיות לווה בסיכון יחסי משפחתי מוגבר לאותו סוג סרטן, כאשר הסיכון היחסי המשפחתי הגבוה ביותר תועד במקרים של מחלת הודג’קין עם צלולריות מעורבת (שיעורי היארעות מתוקנים של 16.7), לימפומה לימפופלזמציטית (שיעורי היארעות מתוקנים של 15.8) ולימפומה של תאי מנטל (שיעורי היארעות מתוקנים של 13.3).

החוקרים זיהו עדות לקשר פליאוטרופי, כאשר לויקמיה לימפוציטים כרונית לוותה בסיכון משפחתי מוגבר לגידולים אחרים משורת תאי B וממאירויות מיאלופרוליפרטיביות.

מסיכום נתונים אלו עולות עדויות לגורמים אתיולוגיים משותפים לחלק גדול מהממאירויות ההמטולוגיות. הממצאים מספקים מידע חשוב לזיהוי מטופלים בסיכון מוגבר וכן לסייע במחקרים לזיהוי גנים נוספים בעלי חשיבות במצבים אלו.

Blood 2019

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה