עדויות נוספות תומכות בהתחלת בדיקות סקר לסרטן מעי גס ורקטום מגיל 45 (Am J Gastroenterol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת The American Journal of Gastroenterology עולה כי במטופלים בגילאי 45-49 שנים בסיכון ממוצע לממאירות מעי גס ורקטום, שיעורי זיהוי אדנומות בבדיקת קולונוסקופיה כבדיקת סקר עומדים על 28%, שיעורים הדומים לאלו המתוארים במבוגרים בגילאי 50-54 שנים. לאור זאת, החוקרים כותבים כי יש מקום להתחלת השלמת בדיקות קולונוסקופיה כסקר לסרטן מעי גס ורקטום מגיל 45 שנים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי העלייה בהיארעות סרטן מעי גס ורקטום בצעירים הובילה לכך שמרבית ההנחיות כיום ממליצות על התחלת בדיקות סקר לממאירות מגיל 45 שנים. עם זאת, ההשפעה של הורדת גיל התחלת בדיקות סקר על שיעורי זיהוי אדנומות ונגעים משוננים עדיין אינה ברורה.  הם השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של 16 מחקרים; כל המחקרים היו רטרוספקטיביים, למעט אחד.

המחקר כלל מטופלים בגילאי 45-49 שנים שעברו בדיקת קולונוסקופיה מכל סיבה, עם ניתוח נפרד של נבדקים בקבוצת גיל זו בסיכון ממוצע לסרטן מעי גס ורקטום שעברו את בדיקת הסקר.

התוצא העיקרי היה סך שיעורי זיהוי אדנומות ונגעים ססיליים משוננים בבדיקות קולונוסקופיה שבוצעו מכל-סיבה.

ב-15 המחקרים שנכללו בסקירה תוארו 41,709 אדנומות ב-150,436 בדיקות קולונוסקופיה שבוצעו מכל סיבה, עם שיעור זיהוי אדנומות כולל של 23.1%.

ב-6 מחקרים דווח על זיהוי 1,162 נגעים ססילים משוננים ב-11,457 בדיקות קולונוסקופיה שבוצעו מכל-סיבה, עם שיעורי זיהוי של 6.3%.

ב-7 מחקרים, שיעורי זיהוי אדנומות בבדיקות קולונוסקופיה שבוצעו בנבדקים בסיכון ממוצע לסרטן מעי גס ורקטום עמדו על 28.2%, שיעור דומה לזה שתואר במטופלים בגילאי 50-54 שנים שעברו בדיקות סקר אלו. החוקרים לא הצליחו לאסוף נתונים מספקים על-מנת לחשב את שיעורי זיהוי נגעים ססיליים משוננים במטופלים בסיכון ממוצע.

שיעורי זיהוי אדנומות היו גבוהים יותר בארצות הברית וקנדה (26.1%) לעומת מחקרים מאסיה (16.9%).

החוקרים מסכמים וכותבים כי שיעורי זיהוי נגעים קדם-ממאירים בקבוצת הגיל 45-49 שנים דומים לאלו שתוארו במבוגרים בגילאי 50-54 שנים ולכן הממצאים תומכים בהתחלת ביצוע בדיקות סקר לסרטן מעי גס ורקטום מגיל 45 שנים.

Am J Gastroenterol, Apr 1, 2024

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה