חקר הכבד

גורמי סיכון לממאירות שד שניה בנשים (JAMA Oncology)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Oncology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי נשים צעירות יותר ששרדו סרטן שד עם וריאנט פתוגני מולד או אלו עם אבחנה ראשונית של ממאירות מוגבלת לעומת ממאירות שד ראשונית פולשנית סיכון גבוה יותר משמעותית לממאירות שד ראשונית נוספת.

בנשים עם אבחנה של סרטן שד עד גיל 40 סיכון גבוה פי 2-3 להתפתחות סרטן שד ראשוני נוסף, בהשוואה לנשים המאובחנות בגיל מבוגר יותר. עם זאת, אין נתונים אודות גורמי סיכון להתפתחות סרטן שד ראשוני נוסף.

להערכת הסיכון להתפתחות סרטן שד ראשוני נוסף, החוקרים בחנו את הנתונים אודות מדגם של 685 נשים עם סרטן שד בשלב 0-III שאובחנו עד גיל 40 שנים ועברו כריתת שד חד-צדדית או כריתה של הגוש כניתוח הראשוני בין אוגוסט 2006 ועד יוני 2015. עוד נבחנו הנתונים אודות 547 נשים צעירות יותר לאחר כריתה דו-צדדית של השדיים.

החוקרים בחנו מגוון גורמי סיכון לסרטן שד, כולל מוצא אתני, גזע, גיל, היסטוריה משפחתית של סרטן שד או שחלות, מוטציות גנטיות, שלב גידול, דרגת הגידול ומצב הקולטנים.

התוצא העיקרי היה אבחנה של סרטן שד ראשוני נוסף לאחר שישה חודשים ומעלה מהאבחנה הראשונית של סרטן שד.

החוקרים מדווחים כי מבין 685 נשים שלקחו חלק במחקר, 17 נשים (2.5%) פיתחו סרטן שד ראשוני נוסף (15 בשד הנגדי ו-2 באותו שד) לאורך חציון של 4.2 שנים מהאבחנה הראשונית. שיעורי ההיארעות המצטברים לאחר 5 שנים ו-10 שנים של סרטן שד ראשוני נוסף עמדו על 1.5% ו-2.6%, בהתאמה.

מהנתונים עולה כי רק 33 נשים היו חיוביות לווריאנט פתוגני מולד ובמקרים אלו תועד סיכון גבוה פי ארבע לסרטן שד ראשוני נוסף, בהשוואה לנשים ללא ווריאנט דומה לאחר חמש שנים (5.5% לעומת 1.3%) ולאחר עשר שנים (8.9% לעומת 2.2%). ממצאים אלו נותרו ללא שינוי במודל לאחר תיקון רב-משתני.

בנשים עם אבחנה של מחלה ממוקמת תועד סיכון גבוה יותר מפי חמש לממאירות שד ראשונית נוספת, בהשוואה לאלו עם אבחנה ראשונית של מחלה פולשנית – 6.2% לעומת 1.2% לאחר חמש שנים ו-10.4% לעומת 2.1% לאחר עשר שנים (יחס סיכון של 5.25, p=0.004). ממצאים אלו נותרו ללא שינוי במודל רב-משתני (יחס סיכון מתוקן של 5.61, רווח בר-סמך 95% של 1.52-20.70) ובקרב נשים ללא וריאנט פתוגני (יחס סיכון מתוקן של 5.67, רווח בר-סמך 95% של 1.54-20.90).

החוקרים מדווחים על סיכון נמוך לסרטן שד בצד הנגדי בנשים ללא וריאנטים פתוגניים, ממצאים העשויים לסייע בתהליכי קבלת החלטות אודות היקף הניתוח.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שמספר הנשים עם ווריאנט פתוגני מולד היה קטן ויש לנקוט משנה זהירות בפירוש הממצאים, העדויות תומכות בחשיבות בדיקות גנטיות בנשים צעירות ששרדו סרטן שד במטרה להבין טוב יותר את הסיכון לסרטן שד ראשוני נוסף.

JAMA Oncology, April 11, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה