נאונטולוגיה

דחיית ניתוק חבל הטבור עשויה לשפר הישרדות פגים (The Lancet) – ד”ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה

פג PREMATURE BABY תינוק NEONATOLGY PREMATURE פג תינוק
דחיית ניתוק חבל הטבור למשך 120 שניות ומעלה לאחר הלידה מלווה בשיעורי תמותה נמוכים יותר באשפוז בקרב פגים, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת The Lancet. ד"ר ברנרד ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה, מוסיף את הערותיו למחקר.

ברקע למחקר מסבירים כי ניתוק מאוחר של חבל הטבור עשוי לשפר את שיעורי ההישרדות של תינוקות שנולדו לפני 37 שבועות היריון, אך לא ברור מהו המועד הטוב ביותר לניתוק חבל הטבור. כעת הם השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של נתוני משתתפים פרטניים במטרה להשוות את היעילות של גישות ניתוק חבל הטבור בנקודות זמן שונות או עם חליבת חבל הטבור בפגים.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי נתונים רפואיים שפורסמו עד 24 בפברואר, 2022 לזיהוי מחקרים אקראיים להשוואת גישות שונות לניתוק חבל הטבור בפגים. ההתערבויות סווגו לניתוק מיידי של חבל הטבור, עיכוב קל (לפחות 15 שניות ופחות מ-45 שניות), עיכוב בינוני (45 שניות ומעלה ופחות מ-120 שניות), או עיכוב ארוך (120 שניות ומעלה) וחליבת חבל טבור.

התוצא העיקרי היה תמותה לפני שחרור מבית החולים.

הסקירה כללה נתונים אודות משתתפים פרטניים מ-47 מחקרים עם 6,094 תינוקות.

מבין כלל ההתערבויות, עיכוב ממושך בניתוק חבל הטבור לוותה בשיעורי תמותה נמוכים יותר, בהשוואה לניתוק מיידי של חבל הטבור (יחס סיכויים של 0.31, רווח בר-סמך 95% של 0.11-0.80; דרגת ודאות בינונית). הסיכון להטיה היה נמוך ב-10 מבין 30 מחקרים, ב-14 מחקרים היו חששות מסוימים ושישה מחקרים סווגו כמחקרים עם סיכון גבוה להטיה. ההטרוגניות הייתה נמוכה, ללא עדות לחוסר-עקביות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על יתרונות דחיית מועד ניתוק חבל הטבור לאחר הלידה של פגים. ממצאים אלו עשויים לסייע בקביעת ההמלצות בקווים מנחים בעתיד.

The Lancet, Nov 14, 2023

הערות עורך:

מחקר מקיף זה הכולל למעלה מ-6,000 פגים מצא כי דחיית ניתוק חבל הטבור לפחות ל-120 שניות (2 דקות) משפר את ההשרדות של פגים קטנים. ניתוק מושהה של 120 שניות היה טוב יותר מאשר הטיפול המקובל כיום של ניתוק מושהה של 60 שניות. כמו כן מחקר זה מצא כי לחליבת חבל הטבור יתרון לעומת ניתוק מיידי של חבל הטבור. חליבת חבל הטבור מקובלת כטיפול שיגרתי ביפן אך לא בצפון אמריקה ואירופה. לפי תוצאות מטא-אנליזה זו נראה כי יש לשקול להאריך את משך הזמן עד לניתוק הטבור בלידת פג לפחות ל-120 שניות ולשקול חליבת חבל טבור במקרים בהם לא ניתן לבצע ניתוק מושהה של חבל הטבור. מחקר זה גם מדגים את הפוטנציאל הגלום בביצוע החייאה כאשר חבל הטבור עדיין לא מנותק. מגמה שהולכת ותופסת לה מקום בעולם.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה