תזונה

טיפול ב- Plecanatide עשוי להקל על נפיחות בחולים עם תסמונת מעי רגיז (Dig Dis Sci)

בחולים עם תסמונת מעי רגיז ועצירות הסובלים מנפיחות בדרגה בינונית-עד-חמורה תועדה קלה בנפיחות בטנית לאחר טיפול ב-Plecanatide למשך 12 שבועות, אך באלו עם נפיחות קלה לא תועד שיפור, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Digestive Diseases and Sciences. בשתי הקבוצות תועדה הקלה בכאבי בטן ועליה בתדירות פעילות מעיים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Plecanatide מאושרת לשימוש ע”י מנהל המזון והתרופות האמריקאי לטיפול בכאבי בטן ועצירות בחולים עם תסמונת מעי רגיז ועצירות, אך הם ביקשו להבין טוב יותר את היתרונות של Plecanatide בחולים עם תסמונת מעי רגיז ועצירות לפי חומרת נפיחות בטנית.

החוקרים השלימו ניתוח פוסט-הוק של שני מחקרים בשלב 3 שכללו 1,436 חולים עד גיל 85 שנים עם תסמונת מעי רגיז ועצירות, אשר חולקו באקראי לקבלת Plecanatide במינון 3 מ”ג או פלסבו שניתנו כל יום למשך 12 שבועות. החולים סווגו לתתי-קבוצות של חולים עם נפיחותה בדרגה קלה או בינונית-עד-חמורה על-פי מדד חומרת נפיחות בטנית (עד 5 נקודות ומעל 5 נקודות, בהתאמה).

התוצאים שנבחנו במחקר כללו את השינוי מתחילת המחקר בנפיחות בטנית, כאבי בטן ופעילות מעיים ספונטנית מלאה.

בתחילת המחקר, 23.1% מהחולים סבלו מנפיחות בטנית קלה ו-76.9% דיווחו על  נפיחות בטנית בדרגה בינונית-עד-חמורה.

בתת-קבוצה של חולים עם נפיחות בטנית בינונית-עד-חמורה, מתן Plecanatide לעומת פלסבו הוביל לשיפור גדול יותר בחומרת נפיחות בטנית (שינוי ממוצע ריבועים פחותים של 1.7- לעומת 1.3-, p=0.002), כאבי בטן (שינוי ממוצע ריבועים פחותים של 1.4 לעומת 0.8  (p<0.0001) לאורך 12 שבועות טיפול.

בחולים עם נפיחות קלה תועד שיפור בחומרת כאבי בטן (שינוי ממוצע ריבועים פחותים של 1.3- לעומת 1-, p=0.046) ותדירות פעילות מעיים ספונטנית מלאה (שינוי ממוצע ריבועים פחותים של 2 לעומת 1.2, p=0.003) עם Plecanatide לעומת פלסבו, אך ללא שיפור בנפיחות.

שלשול תועד בעד 5% מהחולים בכל תת-קבוצה של מטופלים ב-Plecanatide, עדות לכך שהטיפול נסבל היטב ללא תלות בחומרת נפיחות בטנית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בתועלת של Plecanatide להקלה על נפיחות בטנית בחולים עם תסמונת מעי רגיז ועצירות. חשיבות המחקר גדולה עוד יותר על-רקע העבודה כי אין טיפולים מאושרים ע”י מנהל המזון והתרופות האמריקאי לטיפול בתסמין זה.

Dig Dis Sci, Apr 9, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה