תזונה

פעילות גופנית עשויה להפחית את הסיכון למחלת מעי דלקתית (J Crohn’s Colitis)

רמות גבוהות יותר של פעילות גופנית מלוות בסיכון מופחת להתפתחות מחלת מעי דלקתית, בפרט מחלת קרוהן, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Crohn’s and Colitis.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מאחר ומחקרים קודמים אודות הקשר בין פעילות גופנית ובין הסיכון למחלת מעי דלקתית הדגימו מגוון רחב של תוצאות ומסקנות, הם השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה להערכת ההשפעה המצטברת של פעילות גופנית על הסיכון למחלת המעי הדלקתית.

הסקירה כללה שלושה מחקרי עוקבה גדולים ושבעה מחקרי מקרה-ביקורת מאזורים שונים ברחבי העולם שפורסמו לפני אפריל 2023. מחקר העוקבה כלל 1,182 משתתפים עם מחלת קרוהן, 2,361 עם קוליטיס כיבית ו-860,992 משתתפים ללא מחלת מעי דלקתית. מחוקרי מקרה-ביקורת כללו 781 משתתפים עם מחלת קרוהן ו-2,636 משתתפים ללא מחלת קרוהן, כמו גם 1,127 חולים עם קוליטיס כיבית ו-3,752 משתתפים ללא קוליטיס כיבית.

בקרב אלו עם רמות פעילות גופנית גבוהות תועדה ירידה של 22% ו-38% בסיכון להתפתחות מחלת קרוהן במחקרי עוקבה ומחקרי מקרה-ביקורת, בהתאמה, בהשוואה לאלו עם רמות פעילות גופנית נמוכות.

הסיכון להיארעות קוליטיס כיבית היה נמוך ב-13% באלו עם רמות פעילות גופנית גבוהות לעומת נמוכות במחקרי עוקבה, אך הירידה בסיכון במחקרי מקרה-ביקורת לא הגיעה למובהקות סטטיסטית.

הערכת איכות העדויות לא הצביעה על מגבלות חמורות במחקרי העוקבה, אך זוהו מגבלות חמורות במחקרי מקרה-ביקורת עקב סיכון גבוה להטיה והטרוגניות משמעותית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי הסקירה מעידים כי תתכן חשיבות לפעילות גופנית במניעת התפתחות מחלת מעי דלקתית. מעבר להתערבויות ברמת בריאות הציבור להגברת פעילות גופנית, ייתכן כי יש מקום לרופאים לעודד פעילות גופנית, בעיקר באוכלוסיות בסיכון גבוה להתפתחות מחלת מעי דלקתית, דוגמת אלו עם היסטוריה משפחתית של מחלת מעי דלקתית.

J Crohn’s Colitis, April 10, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה