אונקולוגיה

לרגל יום המודעות הבינלאומי לסרטן הערמונית האגודה למלחמה בסרטן מביאה האגודה מספר עדכונים חשובים

היקף המחלה

סרטן הערמונית הינה מחלת הסרטן השלישית בשכיחותה בישראל. על פי נתוני רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות המעודכנים לשנת 2010 מאובחנים בישראל 2,890 חולים חדשים בסרטן הערמונית מהם 2,769 גברים יהודים וכן 121 גברים מהמגזר הערבי. שיעורי חישוב אומדן הסיכון לחלות בסרטן הערמונית בישראל עומדים על 1 מכל 12 גברים העלולים לחלות. הגורם העיקרי המגביר את שכיחות המחלה הוא גיל מבוגר שכן עם העלייה בגיל עולה באופן משמעותי הסיכון לחלות בסרטן הערמונית כך למשל בקרב בני 40 עד 50 חלו בשנה האחרונה כ – 36 גברים בישראל, בקרב בני 50 עד 60 חלו כ – 400., בקרב בני 60 עד 70 חלו כ 950 גברים ובקרב בני ה 70 ומעלה כ 1400 גברים. בין יתר הגורמים למחלה ניתן למנות גורמי סיכון כמו היסטוריה משפחתית הקובעת כי גברים שלהם אב שחלה נמצאים בסיכון גבוה פי שניים לחלות בסרטן מסוג זה, כמו כן, תזונה לא נכונה, השמנה, חוסר פעילות גופנית, שתיית אלכוהול ועישון עלולים להגביר את הסיכון למחלה.

התסמינים של סרטן הערמונית

בשלבים המוקדמים של התפתחות סרטן הערמונית לא מתרחשים תסמינים ולמחלה אין כל סימן חיצוני. היות וסרטן הערמונית מתפתח לאט ובמשך שנים, הופעת התסמינים יכולה להתרחש מספר שנים לאחר היווצרות הגידול עצמו כאשר שטח הגידול מתרחב ומפעיל לחץ על צינור השופכה. מדובר בתסמינים המצביעים לעיתים על סרטן הרמונית אך דומים מאוד לתסמינים המאפיינים תופעה אחרת שאיננה סרטנית והיא הגדלה שפירה של בלוטת הערמונית האופיינית מאוד לגברים מעל גיל 50 מסיבה זו כאשר מתרחשים התסמינים הללו יש לגשת לרופא ולברר את טיבם:

·         קושי במתן שתן.

·         עליה בתדירות מתן השתן, בעיקר בשעות הלילה.

·         כאב בעת מתן שתן.

·         דם בשתן או במגע מיני  (נדיר).

אם אתה סובל מאחד התסמינים שפורטו, חשוב שתפנה מיד לרופא שלך. עם זאת, יש לזכור כי ברוב המקרים של ערמונית מוגדלת לא מדובר בסרטן.

גורמי סיכון ומניעה של סרטן הערמונית

עם התקדמות הרפואה, הולכות ומצטברות עדויות מדעיות המצביעות על יכולתו של סגנון חיים בריא למנוע ולהקטין את הסיכון לחלות בסרטן הערמונית מחד ועל הרגלי חיים לא בריאים להגביר את הסיכון מאידך. גורמי הסיכון הידועים עד כה לעולם הרפואה ולהם ממליצה האגודה למלחמה בסרטן לשים לב במיוחד הם תזונה לא נכונה, השמנה, חוסר פעילות גופנית, שתיית אלכוהול בצריכה מופרזת, עישון סיגרים, סיגרים, מקטרות ונרגילה העלולים להגביר את הסיכון למחלה.


  • אחד המחקרים החדשים ביותר בהקשר זה קבע כי צריכת שומן מוקשה (שומן טרנס) מעלה את הסיכון לסרטן הערמונית. המחקר שנערך על המרכז למניעת מחלות כרוניות בסוכנות הבריאות הציבורית של קנדה (Centre for Chronic Disease Prevention and Control, Public Health Agency of Canada) מצא קשר בין צריכה של שומן טראנס והסיכון לסרטן הערמונית. עורכי המחקר שלחו באמצעות הדואר שאלונים רפואיים בנושא תזונה לתושבי שמונה מחוזות ברחבי קנדה בין השנים 1994 ו-1997 וסיכמו את התשובות של התושבים. 1,797 שאלונים מולאו על ידי גברים שאובחנו כסובלים מסרטן הערמונית ו-2,547 שאלונים מולאו על ידי גברים שלא סובלים מן המחלה. בשאלונים נאסף מידע בנוגע לנתונים סוציו אקונומיים, הרגלי תזונה וסגנון חיים של המשתתפים. המשתתפים חולקו לרבעים בהתאם למידת צריכת השומן המוקשה שלהם. הממצאים הראו, שהגברים אשר נמצאו ברבעון העליון של הצריכה היו בעלי סיכון הגבוה ב-45% לפתח סרטן ערמונית, לעומת הגברים אשר נמצאו ברבעון התחתון של הצריכה. מכאן, שצריכה מוגברת של שומן מוקשה מעלה את הסיכון לסרטן הערמונית, בעוד שתזונה דלה בשומן טראנס יכולה להפחית את הסיכון למחלה. המחקר פורסם בגיליון האחרון של כתב העת המדעי הרפואי לתזונה וסרטן ה – Nutrition and Cancer.

הידע על גורמי המניעה מתבסס על מחקרים בתחום התזונה אשר מצביעים למשל על כך שמרכיבים כמו אומגה 3, נוגדי חמצון וירקות יכולים להוריד את הסיכון לסרטן הערמונית.


  • בתחום זה מחקר חדש שנערך בצרפת קבע כי נוגדי חמצון, הקרויים פוליפנולים הנמצאים ביין אדום ותה ירוק, מעכבים התפתחות של סרטן ערמונית. החוקרים ביצעו ניסויי מעבדה במסגרתם נבחנה יעילות נוגדי החימצון. החוקרים שתלו תאי סרטן ערמונית אנושיים בעכברים וטיפלו בהם במי שתייה עם וללא פוליפנולים. בקרב העכברים, אשר טופלו בפוליפנלים, נמצאה ירידה משמעותית בגודל הגידול. המחקר פורסם לאחרונה בכתב העת המדעי FASEB ה – The Federation of American Societies for Experimental Biology.

  • מחקר קודם שנערך באוניברסיטת קליפורניה בארצות הברית מצא כי לגברים שצרכו את המינון הגבוה ביותר של אומגה 3, היה סיכון מופחת של 63% לפתח סרטן הערמונית אגרסיבי, בהשוואה לגברים שלקחו את המינון הנמוך ביותר. החוקרים מצאו עוד כי לגברים שנמצאו עם שינויים בגן מסוג COX-2 וצרכו מינון נמוך של אומגה 3, היה סיכון פי 5 לחלות בסרטן ערמונית אגרסיבי, אך בעלי אותם שינויים גנטיים שצרכו מינון גבוה של אומגה 3, הפחיתו את הסיכון המוגבר לחלות בסרטן הערמונית כתוצאה מכך. המחקר פורסם לאחרונה בכתב העת המדעי ה – CANCER WATCH.

בדיקות לסרטן הערמונית

לגברים הנמצאים בקבוצת סיכון גבוה, מומלצות בדיקות לאבחון מוקדם מגיל 50, אחת לשנה. סיכון גבוה מוגדר כהופעת סרטן הערמונית אצל קרובי משפחה מדרגה ראשונה (אח, אב או בן) שחלו בסרטן הערמונית לפני גיל 70. לגברים אלו מומלץ לערוך בדיקות PSA לגילוי חלבון המיוצר בתאים של בלוטת הערמונית ונמצא בדם, בדיקה רקטלית וכן אולטרסאונד. בהתאם לכך נקבעות לכל נבדק בדיקות משלימות. באשר לכלל אוכלוסיית הגברים שאינם בקבוצת סיכון גבוה, על פי המלצת המועצה הלאומית לאונקולוגיה בישראל, התואמות להמלצות ברוב מדינות המערב, בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן הערמונית אינן כוללות בדיקות סריקה לכלל אוכלוסיית הגברים, פרט כאמור לגברים הנמצאים בקבוצת סיכון גבוה. האגודה למלחמה בסרטן ממליצה לגברים מגיל 50 להתייעץ עם רופא המשפחה בקשר לסוג הבדיקה המתאימה להם ולהבין את היתרונות והחסרונות של הבדיקות הקיימות.

יום עיון הכניסה ללא תשלום

ביום רביעי 15 בספטמבר תערוך האגודה למלחמה בסרטן, יום עיון בנושא סרטן הערמונית המיועד לגברים המתמודדים עם המחלה ובנות זוגם. במהלך יום העיון יערכו מגוון רחב של הרצאות אודות טיפולים חדשניים, גורמי סיכון ומניעה של סרטן הערמונית וכן יענו על שאלות מהקהל. ביום העיון שיחל בשעה 09:00 ישתתפו מומחים בכירים והוא יתקיים בכפר המכביה ברמת גן באדיבות החברות סאנופי אוונטיס ונוברטיס עד השעה 16:00 ליום העיון ניתן להירשם ללא תשלום בטלפון 1800-599-995.

תמיכה באינטרנט

האגודה למלחמה בסרטן מפעילה פורום התייעצות בנושא סרטן הערמונית באתר האגודה למלחמה בסרטן בניהולו של פרופ’ אבישי סלע חבר ועדת העדכון בנושא אורולוגיה של האגודה למלחמה בסרטן, מנהל המכון האונקולוגי במרכז הרפואי אסף-הרופא צריפין. במסגרת הפורום ניתן להתייעץ ולהציג שאלות בכתובת: http://www.cancer.org.il/forums/10.aspx

ידוענים עם סרטן הערמונית

באוקטובר 2003 הודיע השחקן האמריקאי רוברט דה נירו כי חלה בסרטן הערמונית אשר התגלה, כך הודגש בשלב מוקדם, בזכות הבדיקות הסדירות. בעקבות דה נירו המחזיק בשני פרסי אוסקר וזכור מהסרטים הסנדק 2, השור הזועם, פסגת הפחד ועוד נחשפו עוד ידוענים ברחבי העולם כמו השחקן דניס הופר, המוכר מהסרטים קטיפה כחולה, אפוקליפסה עכשיו וספיד, שאחרי כמה שנות התמודדות עם סרטן הערמונית מת בגיל 73 לפני מספר חודשים. בישראל באוקטובר 2007 הודיע ראש הממשלה אהוד אולמרט כי בגופו התגלו סימנים לסרטן הערמונית ומאז נותח והחלים. האגודה למלחמה בסרטן מאמינה כי חשיפה ציבורית של מחלת הסרטן מניעה לפעולה את הציבור הבריא להיבדק ועוזרת לחולים להתמודד עם המחלה. האגודה אף ערכה סקר בנושא באמצעות מכון המחקר מותגים ממנו עלה כי 81% מהציבור חושבים כי חשיפת מחלתם של מפורסמים בתקשורת הוא דבר ראוי ומבורך ונותן כוח לחולי הסרטן האחרים להתמודד. כ 19% חשבו שהדבר אינו ראוי. הסקר נערך בקרב מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסייה בישראל בשנת 2006.

קמפיין ומוקד מאויש

לקראת יום המודעות הבינלאומי לסרטן הערמונית תערוך האגודה מסע הסברה בכלי התקשורת שמטרתו להגביר את המודעות לסרטן הערמונית, תחת הכותרת “עדיף למות מבושה”. הקמפיין יעלה בתחנות הרדיו ובעיתונים היומיים והמקומיים באמצעות גיתם. במקביל תתגבר האגודה למלחמה בסרטן את המוקד הטלפוני המאויש 24 שעות ביממה במטרה לענות על שאלות הציבור בנושא מניעה, איבחון מוקדם וטיפול בסרטן הערמונית, בחיוג ללא תשלום לטלפון שמספרו 1-800-599-995.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה