אונקולוגיה

ה-FDA הודיע על קשר אפשרי בין שתלים בשדיים לבין סרטן מסוג ALCL

מאת ד”ר אולה קראסיק

מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA , הודיע לאחרונה על סיכון אפשרי נמוך לסרטן נדיר מסוג ALCL (או anaplastic large-cell lymphoma ) בסמוך לשתל בנשים עם שתלים בשדיים. עקב כך יש להתייחס לאפשרות של סרטן במקרים של נשים עם שתלים והצטברות נוזל מאוחרת, הנקראת persistent peri-implant seroma . הקשר בין השתלים לבין ALCL עדיין נחקר, על כן מבקש ה-FDA דיווח על כל מקרה מוכח של ALCL בנשים עם שתלים.

ALCL הוא סרטן של מערכת החיסון, אשר יכול לפגוע בכל מקום בגוף. בארצות הברית הארעות ALCL היא 1 מתוך 500,000 נשים בשנה. בנשים עם שתלים, הסרטן מתפתח לרב בתוך רקמת הצלקת הפיברוטית, הקפסולה, מסביב לשתל, ולכן אין זה סרטן שד בהגדרתו.

הארעות ALCL בשדיים של נשים ללא שתלים היא 3 מתוך 100 מיליון בשנה. סקירת ספרות מדעית מ-1997 ועד 2010 הדגימה 34 מקרים בעולם של ALCL בנשים עם שתלים בשדיים. הערכת מספר הנשים בעולם עם שתלים בשדיים עומדת כעת על 5-10 מיליון. מכיוון שהסיכון ל-ALCL נראה כנמוך ביותר, אין מקום לשינוי המעקב הרפואי של נשים עם שתלים קיימים.

רב הנתונים המציעים כי קיים קשר בין שתלים בשדיים לבין ALCL הופיעו לאחר שה-FDA אישר שתלי ג’ל סיליקון המיוצרים על ידי Allergan and Mentor ב-2006. קיימת הנחה כי סיליקון זולג לרקמת השד מסביב ומגרה באופן כרוני תאי T של מערכת החיסון, וכך מעודד התפתחות לימפומה. הנחה זו מתבססת על המצאות סיליקון ברקמת השד הסמוכה בשתלים עם קרעים ואף בשתלים שלמים.

מתוך 31 מקרי ALCL הקשורים לשתלים אשר פורסמו בספרות, 24 היו קשורים בשתלי סיליקון ו-7 בשתלי סליין. זמן החציון מההשתלה ועד לאבחנת ALCL היה 8 שנים. רב הנשים התייצגו עם תסמינים הקשורים לשתלים, כגון כאב, גושים, נפיחות, חוסר סימטריה. תסמינים אלה נבעו מסרומה (persistent peri-implant seroma ), מסה מסביב לשתל או התקשות של רקמת השד מסביב לשתל.

אופציות הטיפול ב-ALCL כוללות כמותרפיה, הקרנות וכריתה כירורגית. נראה כי ALCL הקשור בשתלים בשדיים הוא מסוג פחות אגרסיבי, ולעתים ניתן לטיפול על ידי הוצאת השתלים, הקפסולה והנוזל שהצטבר.

על מנת לקבל תמונה מדוייקת יותר עובד כעת ה-FDA בשיתוף עם איגוד המנתחים הפלסטיים האמריקאי על מנת לאסוף נתונים על שתלי שדיים וארועי ALCL . ניתן למצוא מידע על הממצאים הקיימים עד כה באתר ה-FDA .

להודעת ה-FDA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה