עיניים

ניתוחי מקטע קדמי – השוואת שיטות ניקוי שונות ב-Povidone-iodine לפני ניתוח

אנדופתלמיטיס הינו סיבוך נדיר אך הרסני של ניתוחים תוך-עיניים. 

שכיחותו לאחר ניתוחים תוך-עיניים לפי מחקר אחד היא 0.093%. המטרה של חיטוי הינה למנוע או להפחית בצורה משמעותית את מספר המיקרו-אורגניזמים בשדה הניתוחי בזמן הניתוח.

מקובל לחשוב שהמיקרו-אורגניזמים השכיחים ביותר הגורמים להתפתחות אנדופתלמיטיס מצויים בעפעפיים ובלחמית. אי לכך העריכו שהפחתת המשא החיידקי משטח פני העין בזמן הניתוח עשוי להפחית את הסיכון לאנדופתלמיטיס. 

מחקרים שבוצעו בעבר הראו ש- 5% povidone-iodine הינו חומר בטוח ויעיל בהפחתת מספר החיידקים בשטח פני העין בזמן הניתוח.

טיפה אחת או שתיים של 5% povidone-iodine על העין הפחיתה את מספר החיידקים ב- 91% על פי מחקר אחד.

בנוסף לכך שני מחקרים הראו שטיפול לפני הניתוח ב- povidone-iodine מפחית את הסיכון לפתח אנדופתלמיטיס לאחר הניתוח. אולם לא נבדק עד עתה, באופן פרוספקטיבי, ההשפעה של צורות חיטוי שונות באמצעות 5% povidone-iodine. יש הממליצים על טיפה אחת או שתיים בשק הלחמית בעוד שאחרים מצדדים בשטיפת שק הלחמית עם 1% או 5%  povidone-iodine.

המטרה של העבודה המוצגת הייתה להשוות במחקר מבוקר ופרוספקטיבי את היעילות של מתן שתי טיפות של 5% povidone-iodine המטופטפות לשק הלחמית עם שטיפת הפורניקסים ב- 10 מל של חומר זה.

המחקר התבצע על ידי חוקרים מגרמניה מחלקת העיניים של LudwigMaximilians University, Munich ומקליפורניה מ- Stanford University.

השתתפו במחקר 200 עיניים שעברו ניתוח תוך עייני ואלה חולקו באופן אקראי לקבוצת מחקר וקבוצת ביקורת. כל החולים משתי הקבוצות טופלו באופן מקומי באופלוקסצין ובניקוי של השטח הפרי-אורביטלי בPovidone-iodine  לפני ביצוע הניתוח. העיניים של קבוצת הביקורת טופלו בנוסף על ידי טפטוף שתי טיפות של  Povidone-iodine  על הלחמית לפני הניתוח בעוד שהעיניים בקבוצת המחקר עברו שטיפה של הפורניקסים עם 10 מיליליטר שלPovidone-iodine  .

נלקחו תרביות מהלחמית בארבע נקודות זמן שונות לפני ואחרי הניתוח.

עשרים עיניים המהוות 26% מתוך 78 העיניים בקבוצת המחקר היו עם תרביות לחמית חיוביות מיד לפני הניתוח בהשוואה ל- 40 עיניים המהוות 43% מתוך 94 עיניים בקבוצת הביקורת – הבדל שהיה משמעותי מבחינה סטטיסטית. בסוף הניתוח 14 עיניים המהווים 18% מתוך 78 העיניים בקבוצת המחקר ו- 30 עיניים המהווים 32% מתוך 94 העיניים של קבוצת הביקורת היו עם תרביות חיוביות (P=0.05).

מסקנת החוקרים הייתה ששטיפת הפורניקסים עם 5% povidone-iodine מורידה באופן משמעותי את שיעור התרביות החיוביות בזמן הניתוח בהשוואה לטפטוף של שתי טיפות על הלחמית.

De Kaspar MH, Chang RT, Singh K, Egbert PR, Blumenkranz MS, Ta CN: Prospective Randomized Comparison of 2 Different Methods of 5% Povidone-Iodine Applications for Anterior Segment Intraocular Surgery. Arch Ophthalmol. 2005;123:161-165.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה