עיניים

הקשר בין המיקרוביום לטיפול בסרטן (DGHO)

מעי
מגוון מיקרוביאלי יכול להועיל לטיפול בסרטן, כך עולה מהרצאה שנערכה במפגש השנתי של האגודה הגרמנית להמטולוגיה ואונקולוגיה רפואית 2023

מגוון מיקרוביאלי יכול להועיל לטיפול בסרטן, כך עולה מהרצאה שנערכה במפגש השנתי של האגודה הגרמנית להמטולוגיה ואונקולוגיה רפואית 2023. לפי ד”ר הנדריק פואק, מנהל אגף הרפואה הפנימית בבית החולים האוניברסיטאי רגנסבורג, שהציג בכנס, הרכב המיקרוביום משתנה באופן משמעותי ממארח למארח ותכונותיו הופכות אותו למטרה למיקרוביוטיקה מדויקת, הכוללת שימוש במיקרוביום המעי כסמן ביולוגי לחיזוי תגובות פיזיות שונות ולפתח תזונה אישית.

המיקרוביום האנושי כולל 39 עד 44 מיליארד חיידקים, פי עשרה ממספר התאים בגופנו. אם המיקרוביום של המעי יוצא מאיזון, אזי “דיסביוזיס של המעיים עשוי לגרום לפתוגנזה של מחלות מקומיות ומערכתיות. ניתן להשפיע כך גם על סרטן ועל הטיפול בו, המגוון המיקרוביאלי משפיע על האם גידול גדל, אם הוא מוביל לדלקת, מנגנוני בריחה חיסוניים או חוסר יציבות גנומית, או אם מתפתחות עמידות טיפולית”, אמר פואק.

המיקרוביום של הגוף ממלא תפקיד כמחסום, במיוחד כאשר הגוף חשוף לסביבה חיצונית: באפידרמיס ובריריות הפנימיות, במערכת העיכול ובריאות, בחזה ובמערכת האורגניטלית. מחקרי אסוציאציה על בני אדם ומניפולציות ניסיוניות על מודלים של סרטן בעכברים הראו שלמיקרואורגניזמים מסוימים יכולות להיות השפעות מגנות או מזיקות על התפתחות הסרטן, על התקדמות מחלה ממארת ועל התגובה לטיפול.

שיבושים במערכת המיקרוביאלית במעיים, כפי שמתרחשים במהלך טיפול אנטיביוטי, יכולות להיות השפעות משמעותיות על תגובת המטופל לאימונותרפיה. נטילת אנטיביוטיקה זמן קצר לפני או אחרי התחלת טיפול עם מעכבי נקודת ביקורת חיסונית (ICIs) השפיעה באופן משמעותי הן על ההישרדות הכללית (OS) והן על הישרדות ללא התקדמות (PFS), כפי שדווח בסקירה ובמטא-אנליזה לאחרונה, למשל.

דוגמה נוספת הם מעכבי משאבת פרוטון המשפיעים גם על המיקרוביום של המעי ומפחיתים את התגובה לאימונותרפיה; השפעה זו הוכחה על ידי ניתוח נתונים של יותר מ-2700 חולי סרטן שהוצג לאחרונה בכנס השנתי של האגודה האירופית לאונקולוגיה רפואית (ESMO) 2023.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה