בריאות הציבור-קידום בריאות

ניתוח בעזרת רובוט להחלפה מלאה של מפרק הירך עשוי לקצר משך אשפוז (J Arthroplasty)

ניתוח רובוט להחלפה מלאה של מפרק הירך מלווה במשך אשפוז קצר יותר לעומת ניתוח ידני להחלפת הירך, זאת לצד הפחתת היקף החולים המופנים למוסד סיעודי ייעודי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Arthroplasty.

החוקרים השלימו מחקר רב-מרכזי עם הערכה רטרוספקטיבית של הנתונים אודות 8,536 חולים שעברו ניתוח רובוטי להחלפה מלאה של מפרק הירך ו-8,536 חולים שעברו ניתוח ידני להחלפה מלאה של מפרק הירך בין ינואר 2016 ועד דצמבר 2021. הם השוו את התוצאות דוגמת סוג ביטוח, משך אשפוז, שחרור באותו יום, יעד השחרור ושיעור אשפוזים חוזרים מכל-סיבה בתוך 90 ימים.

מהנתונים עולה כי בחולים לאחר ניתוח רובוטי תועד משך אשפוז ממוצע קצר יותר משמעותית (1.39 ימים לעומת 1.48 ימים) לעומת חולים שעברו ניתוח ידני. החוקרים מציינים כי 5.3% מהחולים שעברו ניתוח רובוטי ו-5.6% מאלו שעברו ניתוח ידני שוחררו באותו יום. לאחר 90 ימים, שיעור האשפוזים החוזרים מכל-סיבה עמד על 3% בקרב חולים לאחר ניתוח רובוטי ועל 3.4% מאלו לאחר ניתוח ידני.

ממצאי המחקר מצביעים על הבדל משמעותי ביעד השחרור בין שתי הקבוצות, כאשר 47.9% מהחולים לאחר ניתוח רובוטי שוחררו לביתם ללא טיפול ביתי, זאת לעומת 45.5% מהחולים לאחר ניתוח ידני. שיעורי שחרור למוסד סיעודי ייעודי עמדו על 5.6% מהחולים לאחר ניתוח רובוטי, לעומת 6.9% מהחולים לאחר ניתוח ידני.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לניתוח החלפה מלאה של מפרק הירך בסיוע רובוט יתרונות רבים, כולל דיוק גדול יותר, הגנה על רקמה רכה, שיפור שביעות הרצון של החולים, עקומת למידה קצרה יותר ופחות עייפות של המנתחים ולכן עשויה לשפר את תוצאות הטיפול בחולים.

J Arthroplasty, April 9, 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה