Urinary Tract Infections

ריפלוקס בדרכי השתן בילדים : ניתוח או טיפול אנדוסקופי ? /מאת ד”ר גרינשטיין עורך אורולוגיה

כאשר הייתה הוראה לטיפול ברפלוקס לדרכי השתן העליונות התיקון בדרך כלל היה ניתוחי. תוצאות הניתוחים השונים הינן טובות עם העלמות הרפלוקס ביותר מ90% מהחולים. בשנים האחרונות קיימת מגמה לעבור לטיפול אנדוסקופי על ידי הזרקת חומרים שונים באזור פיית השופכן כטיפול ראשוני ברפלוקס לדרכי השתן העליונות בילדים. הזרקות אנדוסקופיות אלה כטיפול ברפלוקס מבוצעות גם בבתי החולים בארץ. הקבוצה מאירלנד מציגה את ניסיונה בטיפול אנדוסקופי כטיפול ראשוני ברפלוקס לדרכי השתן העליונות בילדים ביותר מ1000 שופכנים, על ידי הזרקת Dextranomer/Hyaluronic Acid (Deflux®).

הטיפול ניתן כטיפול ראשוני סמוך לקביעת האבחנה (בציסטוגרפיה) ל 692 ילדים בגיל ממוצע של 2.1 שנים (טווח 3 חודשים-13.7 שנים). ב 283  ילדים היה רפלוקס בצד אחד וב 409 הרפלוקס היה דו צדדי. סך הכל טופלו 1,101 שופכנים. ילדים עם דרגה II טופלו רק אם סבלו מהישנות של דלקות שתן עם חום או שבמיפוי מתאים הודגמו אצלם צלקות בכליות. לא טופלו ילדים עם שלפוחית נוריוגנית, סעיפים של השלפוחית, urethral valves או כאלה שעברו טיפול קודם ברפלוקס.

הטיפולים ניתנו במסגרת של אשפוז יום תחת הרדמה כללית. ההזרקה בוצעה דרך ציסטוסקוף בדרך כלל בשעה 6 של פיית השופכן לתוך שיכבת הלמינה פרופריה. החולים טופלו באנטיביוטיקה מניעתית ל-3 חודשים עד ביצוע ציסטוגרפית בקרת. בוצע מעקב גם בעזרת על קול כליות ונרשמו מאורעות של דלקות שתן.

לאחר הזרקה ראשונה הרפלוקס נעלם ב 86.5% מהמטופלים ולאחר הזרקה נוספת בעוד 11.8% ולאחר הזרקה שלישית ב 1.7% נוספים כך שהרפלוקס נעלם ב 96.2% מהמטופלים. ביתר 3.8% הרפלוקס הפך להיות מדרגה I ולא ניתן בהמשך טיפול אחר. דרגה גבוהה של רפלוקס וגיל צעיר של מטופל היו גורמים קשורים לאי הצלחה של הזרקה ראשונה. הפעולה לא הייתה כרוכה בסיבוכים ורק כ 2% סבלו מדלקת דרכי השתן לאחר הטיפול.

Puri P, Pirker M, Mohanan N, Dawrant M, Dass L, Colhoun E. :Subureteral  extranomer/Hyaluronic Acid Injection as First Line Treatment in the Management of High Grade Vesicoureteral Reflux., J Urol. 2006 Oct;176(4S):1856-1860.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה