Urinary Tract Infections

בקטרמיה כסיבוך של דלקת דרכי השתן עם חיידקים גרם שליליים/מאת פרופ’ גרינשטיין, עורך אורולוגיה

בקטרמיה בעקבות זיהום בדרכי השתן היא תופעה מוכרת העלולה לגרום גם לתמותה. ההערכה היא שכ 15% מהחולים עם זיהום גרם שלילי בשתן סובלים מבקטרמיה בתחילת האירוע הדלקתי. במחקר הבא מוצגות תוצאות חולים שעברו בקטרמיה במחוז Olmsted שבמדינת מינסוטה בארה”ב בשנים 1.1.1998 ועד 31.12.2007. באזור מתגוררים כ 120,000 אנשים שרובם ברמת הכנסה בינונית .

מטרת המחקר הייתה לאפיין את אוכלוסיית החולים, את התמותה וגורמי הסיכון לכך במשך 28 יום ושנה לאחר הדלקת, ורגישויות החיידקים לאנטיביוטיות השונות.

ממעבדות המחוז נבדקו תוצאות התרביות השונות ואותרו 542 מאורעות של בקטרמיה מהם 492 ראשוניים ו50 מאורעות חוזרים. מתיקי החולים נלקחו הפרטים הבאים: גיל, מין, תאריך הזיהום בדרכי השתן, החיידק הגורם, מקום ההדבקה, תוצאות המעקב, רגישות החיידק לאנטיביוטיקה ונתוני תמותה. בקטרמיה כתוצאה מדלקת דרכי השתן הוגדרה כזיהום בחיידק גרם שלילי בודד בתרבית דם יחד עם תסמינים של דלקת שתן (חום, צריבה ותדירות בהשתנה, כאבי במותן ורגישות לניקוש המותן). כמו כן קיום פיוריה בשתן, צמיחה של אותו החיידק בתרבית שתן ודם, וחוסר מקור אחר לבקטרמיה.

הגיל החציוני של החולים היה 71 שנים. 353 (65%) מהם נשים שהגיל החציוני שלהם היה צעיר יותר מהגברים. רוב (57%) הזיהומים נרכשו בקהילה, רק 7% מהזיהומים נרכשו במוסדות רפואיים (nosocomial ) והיו שכיחים יותר בנשים מאשר בגברים ( 61% מהזיהומים בנשים, לעומת 50% בגברים) . עם העלייה בגיל שכיחות הזיהום הלכה וגדלה אבל לא הייתה עלייה בשכיחות הכללית במרוצת שנות המחקר. E. coli היה הגורם השכיח ביותר (75%) לדלקות השתן מכל המקומות בהן נרכש. אבל היה בולט יותר בזיהומים שנרכשו בקהילה (81%). E. coli היה הגורם השכיח ביותר בצעירים מגיל 40 שנים (מעל 80%) בעוד ש Proteus mirabilis היה הגורם השכיח ביותר בחולים המבוגרים מגיל 40 שנה.

תמותה כללית לאחר זיהום תוך 28 יום מהזיהום הייתה 4.9%. ותמותה כעבור שנה מהבקטריה הייתה 15.6%. כל עליה בגיל של 10 שנים הייתה מלווה בעליה ב 66% בתמותה תוך 28 יום, ובעליה של 80% בתמותה תוך שנה מהבקטריה. גם לאחר התאמה לפי גיל דלקות זיהומים מהקהילה וחיידק קולי היו מלווים בפחות תמותה הן ב 28 יום והן בשנה לאחר הזיהום. הודגמה עליה בעמידות  החיידקים ל- trimethoprim-sulfamethoxazole  מ 10% ל 24% , ועמידות ל ciprofloxacinמ 1% ל 8% במרוצת תקופת המחקר.

אנחנו למדים מהמאמר כי בקטרמיה המופיעה לאחר דלקת בדרכי השתן מלווה בתמותה וכי גיל מבוגר וזיהום בחיידקים שנרכשו לא בקהילה מהווים גורם סיכון לתמותה.

Al-Hasan MN, Eckel-Passow JE, Baddour LM.: Bacteremia complicating gram-negative urinary tract infections: A population-based study. J Infect. 2010 Jan

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה