Urinary Tract Infections

פרוביוטיקה במתן תוך נרתיקי עשויה לעזור להוריד את שיעור הזיהומים החוזרים בדרכי שתן בנשים הנוטות לזיהומים אלה (מתוך Clin Infect Dis)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אפריל של כתב העת Clinical Infectious Diseases עולה כי מתן פרוביוטיקה תוך נרתיקית עשויה להוריד את שיעור ההארעות של UTI חוזר בחצי בנשים עם נטיה ל-UTI חוזרים.

זיהומים בדרכי השתן (UTI או urinary tract infection ) נפוצים בנשים, ופעמים רבות מדובר בבעיה שחוזרת. אחד הגורמים הקשורים ב-UTI חוזרים הינו כמות ירודה של החיידק הנרתיקי lactobacilli . במחקר שלב 2 זה בדקו החוקרים את ההשערה שהוספה של החיידק לנרתיק עשויה לעזור במניעת חזרת UTI בנשים לפני גיל המעבר.

במחקר השתתפו 100 נשים צעירות עם סיפור של UTI חוזרים. מחציתן טופלו בנרות נרתיקיים של Lactobacillus crispatus (המשווק בתור Lactin-V ) ומחציתן בפלצבו פעם ביום במשך 5 ימים, ובהמשך פעם בשבוע במשך 10 שבועות. החוקרים עקבו אחר המשתתפות לאחר שבוע ולאחר 10 שבועות מתחילת הטיפול. החוקרים בדקו הארעות UTI , תרביות שתן ומשטחי נרתיק ל-PCR (או polymerase chain reaction ) כמותי של גן 16S RNA של החיידק L.crispatus .

* החוקרים מצאו UTI חוזר (לפי תרבית שתן) ב-15% (7 מתוך 48) מהנשים שטופלו ב-Lactin-V לעומת 27% (13 מתוך 48) נשים שטופלו בפלצבו (סיכון יחסי של 0.5, CI 95% 0.2-1.2).

* רמת קולוניזציה נרתיקית גבוהה עם L.crispatus (כלומר מעל 10^6 עותקים של גן 16S RNA במשטח) נמצאה קשורה בירידה משמעותית ב-UTI חוזרים בקבוצת Lactin-V בלבד (סיכון יחסי בקבוצת Lactin-V של 0.07, לעומת סיכון יחסי של 1.1 בקבוצת הפלצבו, P=0.01 ).

* פרופיל תופעות הלוואי נמצא דומה לזה שהודגם במחקר שלב 1 של טיפול זה 56% דווחו על תופעות לוואי בקבוצת Lactin-V ו-50% בקבוצת הפלצבו. תופעות הלוואי הנפוצות ביותר היו הפרשות נרתיקיות, גרד קל באיזור ואי נוחות בבטן.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול ב-Lactin-V לאחר ארוע של UTI בנשים עם סיפור של UTI חוזרים נמצא קשור בירידה בהארעות UTI חוזרים. כעת יש צורך במחקרים נוספים בסדר גודל גדול יותר על מנת לאשרר יעילות של שיטה חדשה זו למניעת UTI חוזרים ולהעריך את האפשרות של החלפת טיפול אנטיביוטי מונע ארוך טווח בטיפול בנרות פרוביוטיקה.

Clin Infect Dis. 2011;52:1212-1217

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה