VTE=venous thromboembolism

חולים מאושפזים רבים בסיכון נמוך לתרומבואמבוליזם ורידי מקבלים טיפול מניעתי ללא צורך (מתוך כנס CHEST)

מרבית החולים המאושפזים בסיכון נמוך לתרומבואמבוליזם ורידי קיבלו טיפול מונע מיותר, כך עולה מנתונים אודות למעלה מ-400 מטופלים, אשר הוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American College of Chest Physicians.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנה חשיבות רבה לטיפול למניעת תרומבואמבוליזם ורידי וההנחיות הנוכחיות מציעות כי חולים בסיכון גבוה או בינוני לתרומבואמבוליזם ורידי יקבלו טיפול מונע מכאני וכי טיפול מניעתי תרופתי אינו מומלץ בחולים בסיכון גבוה לדימום. עם זאת, אין נתונים להערכת טיב טיפול מונע על-פי מדדי הערכת סיכון.

טיפול ב-LMWH (או Low Molecular Weight Heparin) ו-IPC (או Intermittent Pneumatic Compression) משמש לעיתים קרובות להפחתת הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי בזמן אשפוז, אך בחולים בסיכון נמוך לתרומבואמבוליזם ורידי הטיפול אינו מומלץ בהכרח. למעשה, שימוש יתר באמצעי מניעה כימיים בחולים בסיכון נמוך עשוי להביא לעליה בסיכון לדימום ולתרום לאי-נוחות למטופל בדמות דקירות מחט נוספות בזמן אשפוז.

החוקרים ביקשו לבחון את אופן השימוש של רופאים בבית חולים במודלים להערכת הסיכון של המטופלים לתרומבואמבוליזם ורידי.

במסגרת המחקר נבחנו הנתונים אודות 469 מבוגרים שאושפזו במרכז רפואי אחד ואושפזו בין ינואר 2021 ועד יוני 2021. החוקרים השלימו הערכת סיכון רטרוספקטיבית על-בסיס מדד חיזוי Padua, כאשר ציון נמוך מ-4 הוגדר כסיכון נמוך לתרומבואמבוליזם ורידי וציון של 4 נקודות ומעלה העיד על סיכון גבוה.

מבין החולים שנכללו במחקר, 180 הוגדרו כחולים בסיכון נמוך ו-289 היו בסיכון גבוה.

על-פי מדד Padua, 95% מהחולים בסיכון גבוה קיבלו טיפול מונע הולם. בסך הכול, 193 חולים בסיכון גבוה טופלו בהפרין. עם זאת, בחלק גדול מהחולים הללו התפקוד הכלייתי היה תקין וניתן היה לבחור בטיפול ב-Enoxaparin במקום זאת, כך שניתן היה לחסוך שתי דקירות ביום.

מבין 180 החולים בסיכון נמוך, 168 חולים (93.3%) קיבלו טיפול מונע כימי ובהם היה מקום להמליץ על טיפול מונע מכאני. רק עשרה חולים (5%) שהוגדרו בסיכון נמוך קיבלו טיפול מונע מכאני.

מהנתונים עולה כי 3.6% מהחולים תחת טיפול מונע כימי אובחנו עם דימום.

החוקרים כותבים כי למחקר מספר מגבלות משמעותיות, כולל מבנה מחקר רטרוספקטיבי ונתונים המבוססים על מרכז רפואי יחיד. עם זאת, ממצאי המחקר מדגישים את הצורך במתן תשומת לב גדולה יותר לסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי, להשלים הערכת סיכון כל יום במהלך האשפוז ולהתאים את הטיפול.

מהנתונים עולה כי ככל הנראה קיים שימוש-יתר באמצעי טיפול תרופתיים למניעת תרומבואמבוליזם ורידי בחולים מאושפזים בדרגת סיכון נמוך לתרומבואמבוליזם ורידי. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את ההשלכות האפשריות של שימוש יתר באמצעים אלו, כאשר מעבר לסיכון לדימום יש לבחון את ההשלכות הכלכליות ואי הנוחות עבור המטופל.

 

מתוך כנס CHEST

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה