VTE=venous thromboembolism

טיפול בקסרלטו למשך שלושה חודשים לעומת שישה שבועות בחולים עם פקקת ורידים עמוקים דיסטאלית מפחית סיכון להישנות תרומבואמבוליזם ורידי (BMJ)

טיפול ב-Rivaroxaban (קסרלטו) למשך שישה שבועות לעומת שלושה חודשים בחולים עם פקקת ורידים עמוקים מבודדת ותסמינית מפחית את הסיכון להישנות תרומבואמבוליזם ורידי, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת BMJ.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להשוות בין שתי גישות טיפול בקסרלטו בחולים עם פקקת ורידים עמוקים תסמינית ומבודדת. הם השלימו מחקר אקראי, כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, שכלל 402 מבוגרים עם פקקת ורידים עמוקים דיסטאלית ותסמינית מ-28 מרפאות חוץ. לאחר קבלת קסרלטו במינון סטנדרטי למשך שישה שבועות, המשתתפים חולקו באקראי לקבלת קסרלטו במינון 20 מ”ג או פלסבו פעם ביום, למשך שישה שבועות נוספים והיו במעקב למשך 24 חודשים מתחילת המחקר.

תוצא היעילות העיקרי היה הישנות תרומבואמבוליזם ורידי במהלך המעקב לאחר ההקצאה האקראית, אשר הוגדר כמשלב של התקדמות פקקת ורידים דיסטאלית מבודדת, הישנות פקקת ורידים דיסטאלית מבודדת, פקקת ורידים עמוקים פרוקסימאלית, תסחיף ריאתי תסמיני או פטאלי. תוצא הבטיחות העיקרי היה דימום מג’ורי לאחר ההקצאה האקראית ועד שנתיים מהמנה האחרונה של קסרלטו או פלסבו.

מדגם המחקר כלל 200 מבוגרים שחולקו באקראי לקבלת טיפול נוסף בקסרלטו ו-202 חולים שהיו בזרוע הפלסבו. פקקת ורידים עמוקים דיסטאלית מבודדת התפתחה ללא גירוי ב-81 חולים (40%) ו-86 חולים (43%), בהתאמה.

שיעורי תוצא היעילות העיקרי עמדו על 11% מהחולים בזרוע קסרלטו ועל 19% מהחולים בזרוע הפלסבו (סיכון יחסי של 0.59, p=0.03; מספר נדרש לטפל של 13 חולים). שיעורי הישנות פקקת ורידים עמוקים דיסטאלית ומבודדת עמדו על 8% מהחולים בזרוע הטיפול בקסרלטו ועל 15% מהחולים בזרוע הפלסבו (p=0.02).  פקקת ורידים עמוקים פרוקסימאלית או תסחיף ריאתי תועדו בשבעה חולים (3%) שטופלו בקסרלטו ובשמונה חולים (4%) בזרוע הפלסבו (p=0.80).

לא תועדו אירועי דמם מג’ורי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתן קסרלטו למשך שישה שבועות נוספים בחולים עם פקקת ורידים עמוקים דיסטאלית ומבודדת בהם לא תועדו אירועים חריגים במהלך ששת השבועות הראשונים לטיפול הפחית את הסיכון להישנות תרומבואמבוליזם ורידי, בעיקר הישנות פקקת ורידים עמוקים דיסטאלית מבודדת, ללא העלאת הסיכון לאירועי דמם.

 

BMJ, Oct 17, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה