כירורגיה לב חזה

אירועים נוירולוגיים שכיחים במהלך התעלפות על רקע נוירו-קרדיוגני

 

אירועים נוירולוגיים שכיחים במהלך התעלפות על רקע נוירו-קרדיוגני (neurocardiogenic syncope), כך עולה ממחקר שהשתמש במבחן השולחן הנטוי המתפרסם בגיליון ה-8 בספטמבר של ה- Archives of Internal Medicine. החוקרים מציעים לשקול אבחנה זו בכל מקרה של פעילות פרכוסית בלתי מוסברת.

כשל בזיהוי הגורם של התקפי פרכוס הוא נפוץ ועלול להוביל לטיפול לא יעיל ולעיתים אף מזיק, מציינים החוקרים. אבחון מוטעה עלול להביא למתן טיפול תרופתי שגוי, ולחשוף את המטופל לסיכונים הכרוכים באירוע התעלפות חוזר או דום לב פתאומי.

מתוך קרוב ל-700 מטופלים שעברו את מבחן השולחן הנטוי ( (tilt table testingלהערכת אירוע התעלפות, ב-222 נמצאה תוצאה חיובית, שהוגדרה כשיחזור התסמינים הקליניים הקשורים בירידה בלחץ הדם. פרוטוקול השולחן הנטוי כולל הטייה של 70% כלפי מעלה במשך 40 דקות, המלווה בהטייה של 20 דקות תחת טיפול ב-isoproterenol.

בזמן מבחן השולחן הנטוי, 8% מהמטופלים לקו באירועים נוירולוגיים ניכרים – 5% עם אירועים פרכוסיים מסוג טוני-קלוני ו-3% עם אירועים שאינם טוניים-קלוניים: פרכוסים פוקאליים, דיסארתריה או אפאזיה וסימפטומים של אפילפסיה של האונה הטמפורלית.

לחץ הדם הסיסטולי לאחר מבחן השולחן הנטוי היה נמוך משמעותית במטופלים שלקו באירועים נוירולוגיים ניכרים במהלך המבחן, לעומת אלו עם מבחן חיובי אך ללא אירועים נוירולוגיים. א-סיסטולה היתה גם היא שכיחה יותר באופן מןבהק סטטיסטית בקבוצה שהגיבה למבחן באירועים נוירולוגיים.

החוקרים מסכמים שיש לשקול אבחנה של התעלפות בשל ירידה בלחץ הדם בכל המטופלים עם התקף פרכוסי מסיבה לא ברורה. כמו כן, יש לשקול שימוש במבחן השולחן הנטוי מוקדם בתהליך האבחון של מטופלים אלו.

Arch Intern Med 2003;163:1945-1948

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה