כירורגיה לב חזה

מטופלים מבוגרים מסוגלים להשיג שיעורי הישרדות לאחר ניתוח לב דומים לאלו במטופלים צעירים יותר

 

ידוע שהתמותה בניתוחי לב גבוהה יותר במטופלים בני 90 ומעלה, אך בעזרת בחירה קפדנית של המטופלים בהתאם לנוכחות מספר גורמי סיכון ניתן להפחית את הסיכון באופן משמעותי.

מחקר המתפרסם בגיליון ספטמבר של ה- American College of Surgeonsמזהה 4 גורמים קדם-ניתוחיים שמנבאים תמותה ניתוחית בביצוע ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים, coronary artery bypass grafting (CABG): הליך חירום,שימוש ב- intraaortic balloon pump, אי-ספיקת כליות ומחלת כלי דם פריפרית או צרברלית.

בניתוח כללי של התוצאות, שיעור התמותה בניתוחי CABG במטופלים מעל גיל 90 היה 11.8%. עם זאת, כאשר נבחנו רק מטופלים ללא גורמי הסיכון שצויינו, שיעור התמותה ירד ל-7.2%, בדומה למטופלים בשנות ה-80 לחייהם.

החדשות הטובות הן, לפחות במחקר עוקבה זה, שרוב המטופלים המבוגרים מאוד היו למעשה בקבוצת הסיכון הנמוך, מציינים החוקרים.

ממצאים אלו מבוססים על סקירה של תוצאות ניתוחי לב במעל 660 אלף מטופלים, מתוכם קרוב ל-1100 מעל גיל 90 ו-5 מעל גיל 100.

התמותה הניתוחית עבור CABG בלבד הייתה 2.8% במטופלים בני 50 עד 79, 7.1% באלו בני 80 עד 89 ו-11.8% במטופלים מבוגרים יותר. באופן כללי, שיעורים אלו היו גבוהים יותר עבור ניתוחי מסתמים וגבוהים אף יותר עבור ניתוחי מסתמים ו-CABG.

כאמור, גורמים המנבאים תמותה ב-CABG היו הליך חירום, שימוש ב- intraaortic balloon pump ואי-ספיקת כליות שהעלו את הסיכון לתמותה פי 2. ומחלה צרברו-וסקולרית או מחלת כלי דם פריפרית העלו את הסיכון בקרוב ל-40%. ל-57% מהמטופלים בני 90 ויותר לא היה אף אחד מגורמי סיכון אלו.

מממצאי המחקר עולה שניתן לסווג את רוב בני ה-90 ויותר כבעלי סיכון נמוך לתמותה בעת ניתוח לב. החוקרים מסכמים כי ניתן להשתמש בתוצאות מחקרם על מנת לשקול, באופן מושכל יותר, את האפשרות של ניתוח לב אלקטיבי באוכלוסיה זו של מטופלים.

J Am Coll Surg 2003;197:347-357

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה