כירורגיה לב חזה

טיפול ראשון בשיטת stripping באמצעות לייזר כתחליף לניתוח אנדווסקולרי המקובל, בטיפול בדליות

צוות של שלושה כירורגים כלי דם, ד”ר קנטרובסקי, ד”ר זלמנוביץ וד”ר פורטנוי החל בימים אלה בטיפול חדיש להעלמת דליות.

הטיפול מבוצע במדיקל סנטר בהרצליה, כשלדברי הצוות מדובר בשיטה חדשנית, המציעה פתרון איכותי לטיפול בדליות. השיטה מבוצעת כבר מס’ שנים בהצלחה בארה”ב ואירופה.

להלן מידע שנמסר על ידי קבוצת הכירורגים הנוגע לשיטת הטיפול הזו: 

ניתוח – שליפת הוריד השטחי הראשי (וריד הצפון הגדול) נערך לרב דרך שני חתכים: במפשעה ובאזור הקרסול, בעזרת מכשיר שנקרא stripper (מכאן שם לועזי של הניתוח stripping). לעתים יש צורך בהוצאת וריד שטחי גדול נוסף (וריד הצפון הקטן – וריד שממוקם בחלק אחורי של השוק) באותה השיטה. במידה וקיימות דליות נוספות הן נכרתות דרך חתכים נוספים שגודלם תלוי בגודלם של הורידים המורחבים. במידה ומדובר בדליות קטנות ניתן לשלפם ללא חתכים (בשיטה יחודית שפותחה ע”י המנתחים שבצוות) בעזרת מחט וחוט מיוחדים.

אזורי הדקירה נעלמים לחלוטין לאחר כשלושה חודשים ללא צלקת. ניתן להשתמש בהרדמה אזורית (גבית) או כללית לצורך ביצוע הניתוח, אך מומלץ בדרך כלל על הרדמה אזורית. לפני הניתוח המתוכנן ניתנת למטופים ההזדמנות לדון בהרדמה המתאימה להם ביותר עם אחד המרדימים. המטופלים משוחררים מבית החולים עוד באותו היום (אם הניתוח נערך לפני הצהריים) או בבוקר למחרת (אם הניתוח נערך בערב).

מעודדים את החולים לחזור לפעילות תקינה מהר ככל האפשר. בזמן הניתוח חובשים את הרגל בגרב/חבישה אסלטית עד המפשעה ויש להמשיך ולגרוב אותן ללא הפסקה עד לביקורת במרפאה. מעודדים את המטופלים לצעוד בכל יום כקילומטר וחצי עד שניים בשלושת הימים הראשונים שלאחר הניתוח. הגרביים האלסטיות מפחיתות את הסיכון של הישנות הדליות לאחר הניתוח. בהמשך מומלץ על אגידה אלסטית עד הברך במשך 6 שבועות רק בשעות היום.

מגרעות הניתוח

כאב – הניתוח יכול לעורר אי-נעימות. מרבית המטופלים זקוקים למשככי כאבים קלים אך יש מטופלים הזקוקים למשככי כאבים חזקים.

פעילות – דוחקים במטופלים לשוב לפעילות תקינה מהר ככל האפשר לאחר הניתוח. לא נמליץ על הגבלות כלשהן בפעילות שלכם. אתם צריכים לצעוד לפחות קילומטר וחצי עד שניים בכל יום לאחר הניתוח כדי לשפר את תהליך ההחלמה ולמנוע היווצרות קרישי דם.

חבורות (שטפי דם שטחיים) – יתכן כי יהיו חבורות משמעותיות ושינוי צבע בעקבות ההליך הניתוחי. חבורות אלה ייעלמו עם הזמן, אך ייתכן כי יחלפו מספר שבועות כדי שייעלמו לחלוטין.

צלקות – כפי שקורה בכל הליך ניתוחי ייווצרו צלקות קטנות כתוצאה מהחתכים הניתוחיים. בשבועות הראשונים להחלמה יהיו הצלקות ורודות ומעט נפוחות. זהו החלק הטבעי של ההחלמה. לבסוף (3-9 חודשים), ישתטחו הצלקות ויאבדו מצבען. התוצאות הקוסמטיות הטובות ביותר יופיעו לא לפני שיחלפו מספר חודשים לאחר ניתוח ורידי. מספר מטופלים מתנסים בהופעת יתר-פיגמנטציה בצלקות. הדבר בא לידי ביטוי כנקודה כהה בכל אחד מהחתכים. שינוי הצבע, העלול להיות קבוע, קורה במעט מן המטופלים.

חוסר תחושה – מטופלים רבים מתנסים בחוסר תחושה באזורי הניתוח. זה נובע מפגיעה בעצבים הקטנים המעצבבים את העור המצפה את הורידים. תחושה זו משתפרת בדרך כלל עם הזמן, אך מספר קטן של מטופלים ממשיכים להתנסות בחוסר תחושה או בעקצוץ לצמיתות.

דלקת – כפי שעלול לקרות בכל תהליך ניתוחי, עלולה גם כאן להופיע דלקת בעור שיהיה צורך לטפל בה באנטיביוטיקה או כל אמצעי אחר.

קרישי דם – קרישי דם עלולים להתהוות בורידים שטחיים הסמוכים לאזור הניתוח. הדבר ייראה כפס אדום, חם ורגיש למגע. יתכן כי יידרש כאן טיפול נוסף, כולל ניתוח לסילוק קריש הדם. במקרים נדירים ביותר עלולה להופיע פקקת של ורידים עמוקים (D.V.T. – הוא סוג של יצירת קרישי דם בורידים העמוקים של הרגל) ויהיה צורך בטיפול תרופתי. בדיקת דופלקס ורידי הרגליים לפני הניתוח אמורה לאבחן פקקת של ורידים עמוקים. בנוסף, מומלץ לאחר הניתוח לצעוד בכל יום כדי למנוע היווצרות קרישי דם. אין דרך יעילה לחלוטין שתמנע את היווצרות ה- DVT. הסיכון ללקות בפקקת של ורידים עמוקים לאחר הניתוח הוא פחות מ- 1%.

נפיחות – מספר מטופלים מרגישים החמרה בנפיחות אחרי ניתוח של דליות הרגליים. הדבר נובע ממספר גורמים וייתכן כי יהיה צורך להשתמש בגרביים אלסטיות כדי להתגבר על כך.

הישנות – מחלה של ורידים בגפיים תחתונות היא מחלה כרונית שלא ניתנת לטיפול מוחלט, אך רוב הטיפולים המבוצעים הינם יעילים מאד להקלה בתלונות ובמראה האסטטי.לאף ניתוח בעולם הרפואה אין הצלחה של 100%. לאחר כשנתיים גם במקומות הטובים בעולם קיימת הישנות של דליות בכ- 10% מהמקרים .

למרות כל האמור לעיל, רוב הניתוחים עוברים ללא סיבוכים והחולים נהנים מתוצאות הטיפול לאורך זמן. יחסית לניתוחים אחרים בכירורגיה כללית – ניתוח דליות זה אינו ניתוח מסובך ומורכב.

למידע נוסף – לאתר evlt

לרופאים המעוניינים במידע נוסף עבור מטופליהם: 

ניתן לפנות בדוא”ל לד”ר קנטרובסקי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה