שיטת טיפול חדשה להעלמת דליות בישראל – EVLT

לפני מספר ימים, נערך לראשונה בישראל, טיפול בלייזר תוך ורידי EVLT = EndoVenous Laser Treatment. שיטת טיפול חדשה מיועדת לעזור לאנשים הסובלים מדליות ברגליים ובאה להחליף את הניתוח המקובל stripping.

צוות של שלושה מומחים בכירורגית כלי דם, ד”ר פורטנוי, ד”ר זלמנוביץ וד”ר קנטרובסקי החל בימים אלה בטיפול חדיש להעלמת דליות. הטיפול מבוצע במדיקל סנטר בהרצליה, כשלדברי הצוות מדובר בשיטה חדשנית, המציעה פתרון איכותי לטיפול בדליות. השיטה מבוצעת כבר מס’ שנים בהצלחה בארה”ב ואירופה.

מהן חלופות הטיפול בדליות ברגליים הקיימות כיום ?

טיפול בלייזר תוך ורידי- ( E.V.L.T. (Endovenous Laser Treatment

שיטה טיפולית חדשה לסגירת וריד הצפון מבפנים ע”י החדרת סיב לייזר לתוך וריד הצפון בהנחית דופלקס. הפעולה נעשית בהרדמה מקומית. החולה משוחרר כרבע שעה לאחר הטיפול. החסרונות: מחיר גבוה וחוסר מידע לגבי תוצאות לתווך ארוך.

 סרטון וידאו- ?What is EVLT

ראה פירוט בהמשך.

ניתוח שליפת וריד הצפון – Stripping

ניתוח של שליפת וריד הצפון וכריתת דליות נוספות בהרדמה אזורית או כללית דרך חתכים ניתוחיים במספר מקומות. גורם להמטומות ובצקת למספר שבועות. יש צורך באגידה אלסטית לשישה שבועות. סיבוכים אפשריים (מעטים יחסית לניתוחים אחרים) כרוכים בהרדמה שאינה מקומית, פגיעה אפשרית בעצבים באזור הניתוח וכאבים רבים לאחר הניתוח.

טיפול במחולל גלי רדיו- radio-frequency ablation

טיפול אלטרנטיבי לסגירת וריד הצפון מבפנים. אנרגיה על מנת לטמת את הוריד מסופקת ע”י מחולל גלי רדיו דרך קטטר תוך ורידי. טיפול זה מוצלח אך מוגבל בגודל הוריד. נוסה בארץ אך השיטה נזנחה.

הזרקת חומר מטרש (הטרשה) – sclerotherapy

הזרקת חומר לתוך הוריד הגורם לדלקת וסגירה של הוריד בהמשך התהליך. הזרקה לתוך וריד הצפון הגדול תחת הנחית דופלקס כרוכה בשיעור הישנות גבוה יחסית. זו שיטה מצוינת לטיפול בורידים קטנים יותר כהשלמה לטיפול בלייזר.

כריתת דליות אמבולטורית – ambulatory phlebectomy

זו פעולה ניתוחית להוצאת ורידים קטנים תוך כדי שימוש בחתכים קטנים ושליפת מקטעים של כלי הדם הבולטים דרכם. הפעולה נערכת בהרדמה מקומית או אזורית. שיטה זו יעילה לטיפול בורידים שטחיים מתחת לעור ולא לוריד הצפון הגדול שברוב המקרים הנו הסיבה להופעת דליות.

מידע נוסף לגבי ( E.V.L.T. (Endovenous Laser Treatment – השיטה החדשה:

כיצד מבצעים טיפול בדליות ע”י לייזר ?

טיפול לייזר תוך ורידי היא שיטת בלתי-פולשנית חדשה המיועדת לטיפול בסוג מסוים של דליות. הטכניקה פותחה בארה”ב וכרגע מיושמת שם ובמדינות אירופה.

קביעת שיטת הטיפול המומלצת בדליות מותנית במיקום המסתמים הורידיים העיקריים שדולפים (אי-ספיקה מסתמית). ברוב החולים מדובר במסתם בירך העליונה (מפשעה) שזקוק לטיפול (Sapheno-Femoral Junction). בבעיה זו ניתן לטפל בהצלחה רבה באמצעות הלייזר.

The EVLT procedure in brief – סרטון וידאו

איך נעשה הטיפול בלייזר ?

זריקת הרדמה מקומית ניתנת בעור מעל או מתחת לברך. לאחר שהעור רדום מוחדרת מחט לתוך הוריד הצפון באזור הברך. מוביל (תיל) מוחדר תוך כדי הנחיה ע”י מכשיר דופלקס (סוג של אולטרה-סאונד) לתוך הוריד עד למפשעה וסיב לייזר מועבר מעליו. המטופל לא מרגיש בכאב במהלך הפעולה. מיקומו של הלייזר נבדק שוב ע”י הדופלקס. כל השטח מסביב לוריד מהברך ועד למפשעה מורדם ע”י זריקות של אלחוש מקומי.

 פעולה זו דורשת בין 4 ל-5 זריקות במחט קטנה. הלייזר מופעל בזמן שליפתו מהוריד. החום מהלייזר סוגר את הוריד מבפנים. פעולה זו מבטלת את הרחבת הוריד. ההרחבה נגרמה כתוצאה מדליפת דם מהמסתמים שהיו באי-ספיקה, וברגע שסוגרים את הוריד מתבטל הגורם העיקרי להופעת הדליות.

במילים אחרות, לפעולה יש אותה השפעה כמו שליפת הוריד בניתוח דליות מקובל. אחד המטפלים ילחץ על רגל המטופל בזמן שליפת סיב הלייזר כדי להצמיד דפנות הוריד. זה עוזר למניעת הישנות של דליות בעתיד.

ניתן בבטחה לטפל בוריד הצפון הגדול (Great Saphenous Vein) בגלל שהדם ברגל יזרום דרך ורידים אחרים לאחר שהוריד הזה יטופל (הוא יזרום בעיקר דרך ורידים עמוקים שתקינותם נבדקה בדופלקס לפני הפעולה).

לייזר הוא מקור רב-עוצמה של אנרגיה. זו הסיבה שכל מי שנמצא בחדר בזמן הפעלת המכשיר מרכיב משקפי מגן.

לאחר שהוריד נאטם וסיב הלייזר נשלף, הרגל תושם בחבישה אלסטית. אגידה זו תישאר 7 ימים ללא החלפה ולאחר מכן מומלץ לחבוש עוד שבוע אגידה אלסטית קלה במשך שעות היום (גרב או חבישה).

הדליות בשוק בדרך כלל יצטמקו, אך במידה והן עדיין ישארו בגודל משמעותי (כ- 50% של המקרים) ניתן לטפל בהן ע”י הזרקות (sclerotherapy) או ע”י ניתוח קטן בהרדמה מקומית בשיטה יחודית (שפותחה ע”י אחד המטפלים) ללא חתכים (needle avulsions).

ההרדמה

נושא ההרדמה הוא אחד הדברים המדאיגים ביותר את רוב המטופלים. הפעולה תיערך בהרדמה מקומית כשהחולה בהכרה מלאה. פנים הרגל באזור הוריד המטופל תהיה מחוסרת תחושה לאחר הזרקה של אלחוש מקומי כך שלא יהיו כאבים בזמן הפעולה. המטופל עלול להרגיש תחושה של משיכה, דחיפה או אי-נוחות קלה בזמן הטיפול.

מה הן המגרעות של הטרשה (הזרקות) של הוריד הצפון הגדול בהנחית דופלקס (ultrasound-guided sclerotherapy) בהשוואה לטיפול בלייזר תוך ורידי ?

סיכוי גבוה יותר לכישלון וצורך לחזור על הטיפול שוב.

תגובה של רגישות יתר (אלרגיה) לחומר מטרש (החומר המוזרק).

הזרקת החומר לתוך העורק (סיבוך נדיר שיכול לגרום לנמק).

סיכון של דליפת החומר המטרש מחוץ לוריד (נזק לעור מפיגמנטציה חולפת עד להופעת כיב).

סיכון לתסחיף ריאתי.

מה עם חבישות וגרביים אלסטיות ?

בסיום הטיפול המטופל ישוחרר עם אגידה אלסטית, שלא תוחלף במשך שבוע. יש צורך באגידה אלסטית (גרב או חבישה) למשך שבוע נוסף רק במשך שעות הערות. אין צורך לאגידה בלילה.

כמה זמן לוקח להתאושש בעקבות טיפול לייזר ?

מייד בסיום הפעולה, המטופלים מתבקשים לטייל במשך כ- 15 דקות. מומלץ לשתות מעט לפני עזיבת המרפאה.

לאחר כ- 6 שבועות רב הדליות יצטמקו וחלק מהן תעלמנה לגמרי. במידה ותשארנה דליות בגודל משמעותי ניתן להשלים טיפול כפי שצוין למעלה.

מתי ניתן לחזור לתפקוד מלא ?

רוב המטופלים מסוגלים לחזור לעבודה תוך יומיים שלושה לאחר הטיפול. ישנם כאלה שחוזרים לעבודה למחרת ואפילו ביום הטיפול.

איזה בעיות יכולות להתעורר לאחר טיפול לייזר ?

סיבוכים משמעותיים מאוד נדירים לאחר טיפול לייזר לדליות.

חבורות (שטפי דם שטחיים – bruising) – הופעת מעט חבורות לאחר הטיפול זה תופעה רגילה ולעתים שטח של שטפי דם אלה הוא גדול. החבורות האלה מופיעות במשך מספר ימים ראשונים לאחר הטיפול: הן יעלמו לגמרה במשך מספר שבועות.

דקירות, כאב מקומי ואזורים של רגישות יכולים להיות מורגשים ברגל במשך מספר ימים לאחר הטיפול. המיחושים אלה יעלמו. הם לא צריכים למנוע מכם לחזור לפעילות מלאה ברגע שאתם יכולים.

צלקות לרב תישאר צלקת קטנה אחת באזור הברך. היא תחוויר עם הזמן.

אזורים של חוסר תחושה בעור לעתים מורגשים במקומות שהוריד טופל. זה קורה בגלל שעצבים זעירים יכולים להנזק מחום של הלייזר. זה לא ישפיע על התנועה של הרגל או הליכה. חוסר תחושה משתקם בדרך כלל במשך מספר שבועות.

פקקת ורידית עמוקה (deep vein thrombosisD.V.T.) זה סיבוך אפשרי לאחר טיפול בלייזר, ניתוח לדליות או כל ניתוח אחר אך שעד עכשיו לא דווח על הפקקת לאחר טיפול בלייזר. לא סביר שהתופעה תקרה אם אתם תתחילו להניע את הרגליים וללכת מהר לאחר הטיפול.

האם צפויה חזרה (השנות) של הדליות ?

אנו עדיין לא יודעים מהו הסיכוי של חזרת דליות כי טיפול לייזר מסוג זה היא פעולה חדשה ואין מעקב לתווך ארוך. עד עכשיו התוצאות של הטיפול שדווחו בעולם הם מוצלחות מאוד. ידוע שגם אחרי ניתוחי דליות שנערכו ע”י מנתחים הכי טובים קיימת השנות לאורך הזמן בחלק מהמקרים. עדיין לא ידוע אם הטיפול בלייזר טוב יותר או פחות טוב בהשוואה לניתוח לאורך הזמן. במקרה הגרוע הדליות יחזרו לאחר טיפול בלייזר ואז ניתן לבצע את הניתוח בכל עת בעתיד.

מידע נוסף ניתן למצוא באתר הבא:

http://www.evlt.com/patients/symptoms.htm

לרופאים המעוניינים במידע נוסף עבור מטופליהם: 

ניתן לפנות בדוא”ל לד”ר זלמנוביץ zakmanovic_s@bezeqint.net או ד”ר קנטרובסקי kantarov@netvision.net.il

האימרה של מפתחי הטכנולוגיה הזו היא ציטוט של ויליאם אוסלר: “דליות הן תוצאה של בחירה לא נכונה של סבים וסבתות…”

“Varicose veins are the results of an improper selection of grandparents”

William Osler, 1849-1919

המידע הועבר אלינו ע”י הרופאים המטפלים בשיטה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה