כירורגיה לב חזה

יעילות רה-סינכרוניזציה לבבית בהתאם לדירוג אי ספיקת הלב ואורך מקטע ה-QRS

  שני מחקרים שבחנו את הטיפול ב- cardiac resynchronization therapy (CRT)הוצגו בכנס השנתי של הארגון האירופאי לקרדיולוגיה, מתוצאות המחקרים עולה שהתועלת של CRT בטווח הארוך עשויה להיות תלויה בחומרת אי ספיקת הלב ובדרגת האיחור בהולכה החדרית.

אחד המחקרים, שהוצג על ידי חוקרים איטלקים, בחן את השפעת CRT בטווח הארוך בהתאם לדירוג אי ספיקת הלב לפי ה-New York Heart Association (NYHA).

במחקר נכללו 201 מטופלים שעברו השתלה מוצלחת של CRT. בתחילת המחקר 71% מהמטופלים היו בדרגה III , 15% היו בדרגה II, ו-14% היו בדרגה IV לפי NYHA. בוצעה הערכה של מקטע הפליטה, end systolic volume (ESV) ומבחן של 6 דקות הליכה בתחילת המחקר וכעבור 3,6,12 ו-24 חודשים.

בהשוואה לנתונים ההתחלתיים, כל המטופלים הראו שיפור במקטע הפליטה ובמבחן 6 דקות ההליכה כעבור 12 חודשים, אך השיפור היה משמעותי יותר בדרגות II ו-III. נצפתה גם ירידה משמעותית ב-ESV, אך רק בדרגות II ו-III.

החוקרים דיווחו שמצבם של מטופלים בדרגה IV היה גרוע משמעותית מבחינה קלינית ממטופלים בדרגות הנמוכות יותר. שיעור האשפוזים, התמותה הכללית והתמותה מסיבות קרדיו-וסקולריות בקבוצה זו היה גבוה באופן משמעותי מאשר בדרגות II ו-III.

החוקרים מסכמים כי למרות שנצפה שיפור אקוקרדיוגרפי ופונקציונלי במטופלים עם אי ספיקת לב דרגה IV, הרי שהשיעור הגבוה של אשפוזים ותמותה הופך טיפול ב-CRT ללא כדאי בקבוצה זו. החוקרים ממליצים לרופאים לנהוג בזהירות בבואם להמליץ על טיפול זה למטופלים בדרגה IV.

בנוסף, הוצג בכנס מחקר ה- Pacing Therapies in Chronic Heart Failure II (PATH-CHF II), מתוצאות מחקר זה עולה שמלוא התועלת של CRT באה לידי ביטוי רק כעבור זמן מעקב ממושך.

מחקר רב-מרכזי ומבוקר זה תוכנן במטרה להעריך את היעילות הכללית של CRT, וכן את יעילות הטיפול ביחס לחומרת עיכוב ההולכה החדרי (QRS>150 לעומת 120<QRS<150) באי ספיקת לב בינונית עד חמורה (NYHA II/III), עם או ללא אינדיקציה להשתלת דפיברילטור לבבי. 

לאחר השתלת קוצב לב, המטופלים חולקו אקראית ל- pacing onאו pacing off למשך שלושה חודשים, אחר-כך התחלפו הקבוצות בטיפול, ולבסוף טופלו במשך 6 חודשים ב- chronic CRT.

כעבור 3 חודשי מעקב, טיפול ב-CRT לא נמצא יעיל במטופלים עם QRS בין 120 ל-150 מילי-שניות. עם זאת, בתום 12חודשי המעקב החוקרים מצאו שמטופלים אלו השיגו תועלת משמעותית מטיפול ב-CRT.

החוקרים מצאו שבסיום 12 חודשי המעקב כל המטופלים הראו שיפור משמעותי  ב- maximal and submaximal peak oxygen uptake (VO2), במבחן 6 דקות ההליכה ובדירוג איכות החיים. לא נמצא הבדל משמעותי בין מטופלים עם QRS ארוך לעומת קצר.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה