כירורגיה לב חזה

מעכב COX-2 משפר תפקוד אנדותליאלי במטופלים עם יתר לחץ דם

 

טיפול במעכב סלקטיבי ל-COX-2, celecoxib, משפר את תפקוד האנדותל במטופלים עם יתר לחץ דם. עם זאת, משום שעיכוב COX-2 פוגע בייצור prostacyclin ועלול לכן לעודד תרומבוזיס, החוקרים מציינים שיש צורך במחקר נוסף על מנת לקבוע מהי ההשפעה הקלינית הכוללת של טיפול זה.

יתר-לחץ דם קשור בפגיעה בתפקוד האנדותל המיוחס לעקה חמצונית ומצב פרו-אינפלמטורי, כותבים החוקרים מהמרכז הרפואי בבוסטון. הם משערים שביטוי עודף של COX-2 עשוי לגרום לייצור  מוגבר של פרוסטנואידים (prostanoids) הגורמים לוואזו-קונסטריקציה ו- reactive oxygen species המפחיתים את הזמינות הביולוגית של nitric oxide ממקור אנדותליאלי.

על מנת לבחון השערה זו, גייסו החוקרים 29 מטופלים עם יתר לחץ דם וחלקו אותם אקראית לקבלת טיפול ב- celecoxibאו פלצבו. הזרימה בעורק הברכיאלי (brachial artery flow) נמדדה בתחילת המחקר, כעבור 3 שעות וכעבור שבוע של טיפול.

בקבוצה שטופלה ב- celecoxib ה- brachial artery flow-mediated dilationהשתפר מ-7.9% ל-9.9% כעבור 3 שעות, ול-10.1% כעבור שבוע, הבדל שהיה משמעותי סטטיסטית. בקבוצת הפלצבו לא נצפה שינוי כעבור שבוע. 

בעוד של- celecoxib לא היתה השפעה משמעותית על ריכוזי F2 isoprostane או מטבוליטים של thromboxane בשתן, הרי שכעבור שבוע נמצאו רמות נמוכות משמעותית של מטבוליטים של פרוסטציקלין.

בסיכום, ממצאי המחקר מעלים אפשרות שעיכוב COX-2 עשוי להועיל במטופלים עם יתר לחץ דם, אך יש צורך במחקרים קליניים גדולים שיוסיפו לבחון את השפעת עיכוב סלקטיבי ולא סלקטיבי של COX.

Hypertension 2003;42:310-315.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה