גורמים המנבאים איכות חיים בריאותית טובה יותר לאחר ניתוח מעקפים (Sci Rep)

אשפוז

 מספר גורמים מנבאים איכות חיים בריאותית טובה יותר לאחר ניתוח מעקפים, כולל נוכחות בן או בת זוג, משך הזמן שחלף מההתערבות הניתוחית, נוכחות תסמינים, תחושת ערך עצמי ותמיכה חברתית, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Scientific Reports.

 ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי איכות החיים הבריאותית הינה מרכיב חשוב בהערכת הבריאות הגופנית והנפשית של מטופלים. כעת הם ביקשו לבחון את איכות החיים הבריאותית של חולים שעברו ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים ולזהות גורמים המנבאים תוצא זה לאורך שנה לאחר הניתוח.

 מחקר החתך כלל 110 חולים שעברו ניתוח מעקפים אלקטיבי במרכז רפואי אחד בדרום קוריאה. שאלון Short-Form Health Survey, סקר תסמינים לבביים ומדד Interpersonal Support Evaluation List-12 שימשו להערכת איכות החיים הבריאותית, נוכחות תסמינים, תחושת ערך עצמי ותמיכה חברתית.

 מהניתוח הסטטיסטי לזיהוי גורמים העשויים להשפיע על איכות החיים הבריאותית עלה כי מדד תפקוד גופני הושפע משמעותית ממספר משתנים, כולל נוכחות בן/בת זוג, משך הזמן שחלף מאז ניתוח המעקפים, נוכחות תסמינים ותחושת ערך עצמי. מנגד, מדד התפקוד הנפשי הושפע משמעותית מתחושת הערך העצמי ותמיכה חברתית.

 נוכחות תסמינים זוהתה כגורם משמעותי המשפיע על מדד התפקוד הגופני ותמיכה חברתית זוהתה כמרכיב מג’ורי המשפיע על מדד תפקוד נפשי. נוכחות בן או בת זוג זוהה כמרכיב חשוב המשפיע על מדד התפקוד הגופני, ככל הנראה מאחר ובן או בת הזוג מסייעים בהקפדה על אורח החיים הבריא המומלץ לאחר ניתוח.

 משך הזמן שחלף מאז ניתוח המעקפים זוהה כגורם המשפיע על התפקוד הגופני, כאשר איכות החיים הבריאותית 3-6 חודשים לאחר הניתוח הייתה גבוהה יותר משמעותית, בהשוואה לאיכות החיים הבריאותית במהלך שלושת החודשים הראשונים לאחר ההתערבות הניתוחית.

 החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על מספר גורמים העשויים לנבא את איכות החיים הבריאותית בחולים לאחר ניתוח מעקפים. הם מאמינים כי תכנית ייעודית והתערבות סיעודית עשויים לסייע בשיפור איכות החיים הבריאותית של חולים אלו.

 

Sci Rep, Sep 27, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה