דרמטולוגיה

שימוש באיבופרופן -ibuprofen במקביל לאספירין- aspirin עלול לבטל את השפעת האספירין אצל חולים אחרי התקף לב או שבץ

האיבופרופן – ibuprofen , תרופה הנמכרת בלי מרשם רופא , עלולה לבטל את ההשפעות החיוביות של האספירין על חולים אחרי התקף לב או שבץ, כך מזהיר מחקר חדש.

המחקר עקב אחר יותר מ7,000 חולים עם בעיות קארדיווסקולאריות באנגליה, שלקחו אספירין על מנת להוריד את הסיכוי להתקף לב. אלו שלקחו במקביל גם איבופרופן , היו פי 2 יותר בסיכון למות במהלך 8 שנות המחקר מאשר אלו שלקחו אספירין בלבד. אספירין ואיבופרופן הם 2 מן התרופות ללא מרשם הנמכרות ביותר.

נראה כי יהיה זה זהיר יותר לא לקחת את 2 התרופות יחד, מסרו החוקרים – עבור חולים מסוימים יש לשקול לקחת משכך כאב אחר במקום במקרה האיבופרופן.

האגודה האמריקאית למחלות לב ממליצה לקחת מינון רגיל של אספירין עבור כל אותם חולים שעברו התקף לב או שבץ.מספר לא ידוע מתוכם צורך איבופרופן לטיפול בבעיות לא קשורות למחלה כמו שיגרון או כאבים אחרים.   “אנשים צריכים לכל הפחות להיות מודעים לכך שיכולה להיות בעיה בצריכת 2 התרופות במקביל” ,מסכים נשיא האגודה האמריקאית למחלות לב, רוברט בונאו.”אנו , בכל מקרה , נרצה לראות מחקרים אשר עוקבים אחר החולים שיכולים להיות בסיכון הגבוה ביותר”.

ככל הנראה האיבופרופן מונע מהאספירין לפעול לדילול הדם. אספירין בדרך כלל נקשר לאנזים ה cyclooxygenase בטסיות הדם ,המונע מהן להקשר יחד לקרישי דם שסותמים את כלי הדם.

המחקר הנוכחי הוא כנראה רלוונטי בעיקר לחולים הצורכים את 2 התרופות בקביעות, מאחר שככל הנראה ,לקיחת גלולה אחת של איבופרופן איננה מזיקה, ועד כה תרופות אחרות מסוג NSAID שאליו משתייכת האיבופרופן לא נמצאו כבעלות השפעה חוסמת על האספירין.

אך , יתכן שבמקרים מסוימים מאד גם מנה אחת של איבופרופן יכולה לנגוד את ההשפעה של האספירין ,כמו במקרים של לקיחת אספירין כדי למנוע פקקת ורידים עמוקה – thrombosis  אצל אנשים בטיסות. במחקר אחר שנעשה נראה כי לקיחת איבופרופן בלילה יכולה לחסום את השפעת האספירין שיילקח בבוקר למחרת. על פי יוזם מחקר זה ,עקרונות המנחים רופאים בנוגע לזהירות עלו במידה ניכרת.

לכתבה המלאה באתר nature

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה