רדיולוגיה

טיפול ב-Levetiracetam מפחית סיכון לפרכוסים בנשים בגיל הפוריות (Neurology)

במאמר שפורסם בכתב העת Neurology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בנשים בגיל הפוריות עם אפילפסיה כללית אידיופטית, החלפת טיפול תרופתי מ-Valproate ל- Levetiracetamלעומת Lamotrigine מפחיתה את הסיכון להישנות פרכוסים לאחר 24 חודשים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אפילפסיה כללית אידיופטית הינה צורה נפוצה של אפילפסיה ומהווה 15-20% מהמקרים, עם שכיחות מעט גבוהה יותר בנשים. טיפול ב-Valproate נחשב באופן מסורתי לטיפול המועדף במקרים אלו לאור היעילות של הטיפול כנגד כל הסוגים של אפילפסיה כללית.

החוקרים ביקשו לבחון את הגורמים המנבאים הישנות פרכוסים בנשים בגיל הפוריות עם אפילפסיה כללית אידיופטית שהחליפו טיפול מ-Valproate לתכשיר נוגד-פרכוס אחר ולהשוות את היעילות של Levetiracetam ו-Lamotrigine כחלופות לאחר החלפה.

המחקר הרב-מרכזי, פרוספקטיבי, כלל 426 נשים (גיל חציוני של 24 שנים) שאובחנו עם אפילפסיה כללית אידיופטית או פרכוסים טונים-קלונים כלליים שהחליפו מ-Valproate לטיפול תרופתי חליפי (Topiramate, Zonisamide, Phenobarbital, Clonazepam) וטופו באחד מ-16 מרכזי אפילפסיה בין ינואר 1980 ועד ינואר 2022. כל המשתתפות השלימו מעקב למשך לפחות שנה אחת, אלא אם תועדה הישנות פרכוס טוני-קלוני כללי קודם לכן, כאשר החמרת פרכוס טוני-קלוני כללי הוגדרה כעליה של לפחות 50% בתדירות בהשוואה לתחילת המחקר. הגיל החציוני להופעת אפילפסיה בקבוצת המחקר עמד על 13 שנים וחציון משך אפילפסיה במהלך החלפת Valproate עמד על 11 שנים.

התוצאים שנבחנו כללו החמרה או הישנות פרכוס טוני-קלוני כללי לאחר 12 חודשים ו-24 חודשים מהחלפת Valproate לתכשיר נוגד-פרכוס אחר, תוך השוואת יעילות Levetiracetam ו-Lamotrigine כחלופות לאחר הפסקת Valproate.

הסיבה הנפוצה ביותר להחלפה מ-Valproate הייתה פוטנציאל טרטוגני ב-249 נשים (58.6%), כאשר התכשיר הנפוץ ביותר ששימש כחלופה ל-Valproate היה Levetiracetam (46.2%), לאחריו Lamotrigine (32.9%).

החמרת או הישנות פרכוס טוני-קלוני כללי תועדה ב-105 נשים (24.6%) לאחר 12 חודשים וב-139 נשים (32.6%) לאחר 24 חודשים. מניתוח סטטיסטי עלה כי בתת-קבוצה של 337 נשים שהחליפו מ-Valproate ל- Levetiracetam או Lamotrigine תועד סיכון מופחת להישנות או החמרת פרכוס טוני-קלוני כללי עם Levetiracetam בהשוואה ל-Lamotrigine (יחס סיכון מתוקן של 0.59, רווח בר-סמך 95% של 0.40-0.87) במהלך 24 חודשי מעקב.

החוקרים מדווחים כי חלק גדול מהנשים עם אפילפסיה אידיופטית כללית שהפסיקו טיפול ב-Valproate נותרו ללא פרכוסים טונים-קלונים כלליים לאורך תקופת המעקב.

Neurology, April 3, 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה