משפחה

האם השימוש על פי שיקול קליני ב- ZANAMIVIR משפיע על מהלך מחלת השפעת ?

Valuable Insights-From-Patients Study – VIP
שפעת ביחד עם דלקת ראות הנן הסיבות הזיהומיות המובילות בתמותה בארה"ב, אולם למרות עובדה זו, עד לאחרונה, היו אמצעי הטיפול התרופתיים לשפעת מועטים ומוגבלים וכללו את התרופות אמנטדין ורימנטדין הפועלות על ידי עיכוב תפקוד התעלות היוניות בחלבון M2 של וירוס השפעת מסוג A. חסרונן הגדול של תרופות אלו התבטא בחוסר פעילות כנגד זן השפעת מסוג B, תופעות לוואי נוירולוגיות והתפתחות עמידות מהירה לטיפול כבר לאחר 48 שעות.
ב- 1999 הוחל בטיפול במשפחה חדשה של תרופות: מעכבי הנוירואמינידאז אשר המיצג שלה היתה תרופה בשם "זאנמיביר" (רלנזה). מאז התפרסמו מספר מחקרים אשר הוכיחו את הבטיחות והיעילות בשימוש בתרופה זו אולם רק מחקר קליני אחד בדק את השימוש הקליני במהלך שפעת. המחקר הנוכחי בא לבחון את השלכות ותוצאות השימוש הקליני של התרופה במציאות יום יומית של עבודה במרפאות ראשוניות בארה"ב.
נכללו 26170 חולים מהם 14328 (13432 חולים 896 רופאים) ענו על השאלות.
במהלך עונת השפעת נובמבר 1999 מרץ 2000 פנו תועמלני חברת התרופות לרופאיי משפחה בארה"ב והציעו להם לטפל בתרופה חדשה כנגד השפעת מסוג A ו- B. רופאים יכלו להכליל במחקר 10 חולים אשר נחשדו מבחינה קלינית כי פתחו שפעת ב- 48 שעות האחרונות וכן יכלו להכליל את עצמם במידה וחלו. כל חולה קיבל ערכת תרופה שכללה משאף דיסק ( 10 מ"ג פעמיים ביום למשך 5 ימים) וכן שאלון לגבי תוצאות הטיפול ושביעות הרצון מדרך מתן התרופה אתו אמור היה החולה למלא לא יאוחר מ- 5 ימים מתום הטיפול.
מניתוח תוצאות המחקר עולה כי כאבי שרירים (28%), חום (22%), שיעול (16%), כאבי גרון (14%), וחולשה ועייפות (12%) היו התלונות השכיחות לפניה לעזרה רפואית. ילדים מתחת לגיל 12 דיוחו על חום וכאבי גרון כתלונות השכיחות.
נטילת זנמיביר היתה קשורה בשיפור התסמינים הקליניים הקשורים בשפעת ב- 33% מהחולים ו- 31% מהרופים החולים כבר לאחר 24 שעות טיפול. ב- 71% מהחולים וב- 72% מהרופאים החולים ניכר שיפור בסימפטומים לאחר 48 שעות טיפול. השיפור תוך 24 שעות היה בקבוצת הגיל של פחות מ- 12 שנים. חום וכאבי שרירים היו התסמינים הראשונים לשיפור בכל קבוצות הגיל.
חזרה לתפקוד תקין בתוך 48 שעות דווחה על ידי 40% מהחולים ו- 48% מהרופאים 67% ו- 78% בהתאמה חזרו לתפקוד מלא לאחר 72 שעות. השימוש וההוראות לשימוש במשאף הדיסק זכו לציונים גבוהים מהמשתמשים, 87% מהחולים ו- 93% מהרופאים היו מרוצים במידת מה או מאוד מרוצים מהתרופה. 94% ו- 96% בהתאמה הצהירו כי ימליצו על התרופה לחבר החולה בשפעת.
לסיכום הממצאים בסקר קליני זה מאשררים את הממצאים של מחקרים מבוקרים קרי טיפול בנמיביר מוביל להקלה מהירה בתסמיני השפעת, חזרה מהירה לפעילות רגילה ושביעות רצון מהטיפול.
המחברים מסבירים את הפער שנמצא בין זמן ההקלה בתסמיני השפעת שקוצר ביום אחד (מ- 6 ל- 5 ימים) במחקרים המבוקרים לעומת הממצאים לעייל, בעובדה כי נקודות הקצה ( END POINT) במחקרים אלו היו מחמירות ודרשו החלמה מהירה מהמחלה לעומת הקלה בתסמינים שנדרשה בסקר זה ובסקר נוסף שנערך באוסטרליה ואשר לדעתם מתאים יותר לחיי היום יום של החולה המצוי. למרות פער זה בכל המחקרים נמצאה הקלה המהירה ושביעות רצון מהטיפול.

למאמר המקורי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה