האם ניתן להעריך באמצעות OCT בצקת מקולרית כתוצאה מסוכרת?

רטינופתיה סכרתית הינה הסיבה לחלק ניכר מהנכות העינית בעולם המערבי. בין החולים בסכרת מטיפוס II, בצקת מקולרית הינה הסיבה השכיחה ביותר להפרעות ראיה ועיוורון Legal blindness. האבחנה של בצקת מקולרית מתבצעת כיום באמצעות בחינה בינוקולרית של הפונדוס בעזרת מנורת סדק, indirect fundoscopy, או צילומי סטריאו של הפונדוס. מראה סטריאוסקופי הכרחי עבור כל 3 שיטות הבחינה האלה. בכל במחקרים העוסקים בבצקת מקולרית ומצריכים ביקורת של הבדיקות ותוצאותיהן יש הכרח בצילומי פונדוס סטריאוסקופיים. הבעיה היא שלצורך ביצוע צילומים כאלה דרושים אנשים מיומנים לביצוע הצילומים ולהערכתם כאחד. בנוסף, הנבדקים לרוב מדווחים שהפרוצדורה איננה נוחה. ביצוע OCT כפי שבוצע בעבודה, אורך כעשר דקות, כולל ההדרכה לנבדק. הבדיקה כרוכה בחוסר נוחות מינימלית לנבדק והבודק נזקק לאימון מינימלי כדי לקבל סקירות באיכות גבוהה. נמצא ש OCT מאפשר זיהוי ומדידת מחלות שונות של המקולה כולל בצקת מקולרית סכרתית, CSR, בצקת מקולרית ציסטואידית, ממברנות אפי-רטינליות וחורים מקולריים.
מטרת העבודה היתה להשוות את עובי הרשתית בבצקת מקולרית דיאבטית כפי שהיא מוערכת סובייקטיבית באמצעות הערכת צילומי סטריאו של הפונדוס ולפי התוצאות האוביקטיביות של מדידה באמצעות optical coherence tomography OCT

מהלך המחקר
במחקר שנערך במחלקת העיניים של Herlev Hospital, University of Copenhagen נבדקו צילומי סטראו של הפונדוס ותוצאות OCT של 84 עיניים של 47 חולים עם סכרת. הושוו התוצאות של מיקום ושטח הרשתית המעובה. מידת ההתאמה לגבי המיקום צויינה כעיבוי או חוסר עיבוי רשתית ב- 9 תת-שדות של הפונדוס. שטח של רשתית מעובה חולק לארבע קטגוריות: חוסר עיבוי, פחות משטח דיסקה, פחות משטח 2 דיסקות או פחות משטח 3 דיסקות.

תוצאות
התאמה מלאה לגבי מיקום הרשתית הבצקתית נמצאה 676 מתוך 676 תצפיות. בשתי עיניים בהן בשתי השיטות היתה הסכמה לגבי מידת בצקת הרשתית, הייתה אי הסכמה לגבי המיקום. התאמה מלאה לגבי השטח של הבצקת הייתה ב 69 מתוך 82 עיניים.

מסקנות
מידת ההתאמה בין הבדיקות הסוביקטיביות והאוביקטיביות של בצקת רשתית היתה טובה מאד. מכאן שניתן בעזרת OCT למדוד שינויים בבצקת מקולרית סכרתית באופן מדוייק ופרוספקטיבי.

Diabetic Macular Edema Assessed with Optical Coherence Topography and Stereo Fundus Photography
Charlotte Strom, Brigit Sander,Nicolai Larsen, Michael Larsen, Henrik Lund-Andersen
Invest Ophthalmol Vis Sci. 2002;43:241-245

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה