חשיבות רמות PSA נמוכות בחולים תחת טיפול ADT (מתוך J Clin Oncol.)

סרטן ערמונית

רמות נמוכות של אנטיגן PSA (Prostate Specific Antigen) עשויות לשמש כמדד פרוגנוסטי בהערכת גברים עם סרטן ערמונית גרורתי ורגיש להורמונים, גם עם התקדמות אפשרויות הטיפול לממאירות זו, כך עולה מתוצאות מחקר רטרוספקטיבי חדש, שפורסמו במהלך חודש דצמבר בכתב העת Journal of Clinical Oncology.

החוקרים שהובילו את מחקר CHAARTED השלימו הערכת הישרדות רטרוספקטיבית לאחר שבעה חודשים, על-בסיס נתוני המחקר המקורי. מדגם המחקר כלל 719 מבין 790 חולים שנכללו במחקר המקורי; 358 חולים השלימו טיפול ADT (Androgen Deprivation Therapy) עם Docetaxel ו-361 חולים השלימו טיפול ADT בלבד. החוקרים התבססו על שלוש קטגוריות פרוגנוסטיות ממחקר SWOG 9346 שפורסם בעבר: רמת PSA של עד 0.2 ננוגרם/ד”ל, רמה של 0.2-4 ננוגרם/ד”ל ורמת PSA של מעל 4 ננוגרם/ד”ל. חציון משך המעקב עמד על 23.1 חודשים.

מהתוצאות עולה כי חציון ההישרדות הכוללת היה ארוך יותר משמעותית במידה ורמת PSA לאחר שבעה חודשים לא עלתה על 0.2 ננוגרם/ד”ל, בהשוואה לרמות PSA של מעל 4 ננוגרם/ד”ל (חציון הישרדות של 60.4 חודשים לעומת 22.2 חודשים, בהתאמה).

מניתוח רב-משתני עלה כי רמת PSA לאחר שבעה חודשים של עד 0.2 ננוגרם/ד”ל ונפח מחלה קטן הינם משתנים פרוגנוסטיים המנבאים הישרדות כוללת ארוכה יותר.

כמו כן, השגת רמת PSA של עד 0.2 ננוגרם/ד”ל לאחר שבעה חודשים הייתה נפוצה יותר עם טיפול שכלל Docetaxel, נפח מחלה קטן, טיפול מקומי קודם ורמות PSA בסיסיות נמוכות.

תוספת Docetaxel הובילה לעליה בסיכוי להשגת רמת PSA של עד 0.2 ננוגרם/ד”ל לאחר שבעה חודשים (45.3% לעומת 28.8% מהחולים תחת ADT בלבד). עם זאת, חציון ההישרדות הכוללת הטוב ביותר במחקר (72.8 חודשים) תועד בחולים תחת ADT בלבד, אשר השיגו רמות PSA לאחר שבעה חודשים שלא עלו על 0.2 ננוגרם/ד”ל.

ממצאי המחקר תומכים בחשיבות הפרוגנוסטית של רמות PSA נמוכות בחולים תחת טיפול ADT כנגד סרטן ערמונית.

J Clin Oncol. Published online December 20, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה